Rozita Rohaizad alunkan 'Rasa Malaysia' di Canberra

Rozita Rohaizad alunkan 'Rasa Malaysia' di Canberra Oleh Zaidi Mohamad

zaidim@bh.com.my


Rozita Rohaizad

KUALA LUMPUR: Anak seniwati veteran Mariani, Rozita Rohaizad akan mewakili Malaysia ke Australia menyertai Canberra National Multicultural Festival mulai 13 hingga 15 Februari depan.

Pemergian Rozita ke sana turut disokong Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) selain pereka fesyen Salikin Sidek yang akan menaja persalinannya sepanjang di sana.

"Memang teruja dengan peluang ini. Perasaan jadi bercampur baur, ..gementar dan takut semua ada. Yang penting saya gembira membawa nama negara ke sana.

"Sepanjang tiga hari di sana saya dijadual membuat persembahan selama 30 minit setiap hari. Saya akan menyanyi lagu antaranya seperti Joget Budaya, Jelingan Mata dan Kenek-Kenek," katanya yang akan membuat persembahan bertemakan Rasa Malaysia daripada genre tradisional, jazz serta elektro pop.

Rozita mula membabitkan diri dalam arena seni pada tahun 1978 menerusi syarikat rakaman EMI dan komposer Ahmad Nawab antara individu penting menyerlahkan bakatnya.

Dia pernah berkahwin dan memperlahankan kerjaya seninya. Namun selepas kematian suami pada 2006, dia kembali aktif dua tahun kemudian.

Selain nyanyian, Rozita juga aktif dalam bidang lakonan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers