Militan Mesir mengaku lancar serangan

Militan Mesir mengaku lancar serangan

EL-ARISH: Kumpulan militan Mesir yang mempunyai hubungan dengan Negara Islam (IS) mendakwa bertanggungjawab merancang dan melakukan serangan serentak ke atas sekumpulan tentera dan polis di tiga bandar di Semenanjung Sinai yang mengorbankan sekurang-kurangnya 26 pegawai keselamatan.

Pihak berkuasa melaporkan, serangan besar-besaran semalam, adalah hasil perancangan teliti yang sukar dikesan.

Sekurang-kurangnya sebuah bom kereta diletupkan di luar pangkalan tentera, serentak dengan itu tembakan mortar dilepaskan ke arah pangkalan terbabit menyebabkan ada di antara bangunan musnah dan menyebabkan beberapa anggota tentera tertimbus di bawah serpihan bangunan.

Jurucakap tentera menyalahkan pergerakan bekas Presiden Mohamed Morsi Ikhwan Muslimin mendalangi serangan terbabit. Dua puluh lima tentera dan askar antara yang terbunuh.

Pihak berkuasa melaporkan, selain serangan di kawasan pangkalan tentera, serangan mortar dilakukan di sekitar hotel, kelab polis dan beberapa pusat pemeriksaan.

Setakat ini kumpulan militan sudah menyerang di Utara Sinai ibu wilayah el-Arish, bandar berhampiran Sheik Zuwayid dan Rafah bersempadan dengan Gaza.

Beberapa jam sebelum serangan itu, sekutu IS di Mesir memaparkan gambar di akaun Twitter rasmi mereka, militan bertopeng berpakaian hitam. Mereka membawa bom tangan roket sambil mengibarkan bendera hitam IS.

Menerusi laman yang sama, kumpulan militan mendakwa bertanggungjawab terhadap serangan, serangan membabitkan dua pengebom berani mati dan tiga bom kereta menghala ke arah pangkalan tentera dan bangunan keselamatan bersebelahan el-Arish - serangan terbesar dalam semua serangan.

Mereka menggelarnya 'serangan banyak serentak untuk tentera khalifa' dan menyenaraikan sekurang-kurangnya lapan pusat pemeriksaan yang juga diserang di tiga lokasi.

Kumpulan itu, yang sebelum ini dikenali sebagai Ansar Beit al-Maqdis, melancarkan beberapa serangan terhadap polis dan tentera di Sinai beberapa tahun kebelakangan ini.

Pada awalnya diilhamkan oleh al-Qaeda, tetapi pada tahun lepas, ia berikrar taat setia kepada IS yang mengawal beberapa kawasan Syria dan Iraq.

Pada November tahun lalu, ia menukar namanya kepada Wilayah Sinai, atau Waliyat Sinai, mencerminkan kesetiaan dan subordinasi kepada IS, yang sudah menawan satu pertiga daripada kedua-dua kawasan di Syria dan Iraq. - AP

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers