Bilangan Ujian Harian Makmal Covid-19 Negara #covid19 #RamadanMubarak #malaysia #kitajagakita #adele #beritaviral #korbankasih #bukangadisbiasa #youtube #nuffnang #syawal #shawwal

Bilangan Ujian Harian Makmal Covid-19 Negara Sistem Informasi Makmal Kesihatan Awam telah berupaya mempertingkatkan  penyeragaman sistem data makmal dari semua makmal yang menjalankan ujian #COVID19 (makmal KKM, universiti, MOSTI dan makmal swasta).

Bilangan Ujian Harian Makmal Covid-19 Negara Sistem Informasi Makmal Kesihatan Awam telah berupaya mempertingkatkan  penyeragaman sistem data makmal dari semua makmal yang menjalankan ujian #COVID19 (makmal KKM, universiti, MOSTI dan makmal swasta).


Data-data ini kemudian menjalani proses pemurnian menggunakan sistem eCoVID bagi memastikan pengumpulan data dijalankan dengan lebih berkesan, cepat dan tepat.

Sistem pangkalan data eCOVID yang dibangunkan KKM dengan kerjasama MKN dan SKMM ini, merupakan pencapaian baik berbanding sebelum ini yang mana data dari lapangan dan makmal dilapor secara manual. 




Hasil penggunaan sistem pengumpulan data lebih cekap ini,  jumlah individu yang saring ialah 424,306 orang termasuk 6,855 positif #COVID19 dan 417,451 negatif, setakat 15 Mei.

Ini menjadikan kadar positif adalah 1.62%. dan bilangan orang yang disaring ialah 13 orang bagi setiap 1,000 populasi iaitu negara paling banyak menjalankan ujian saringan dalam kalangan negara Asean lain. 

Sebelum ini, KKM melaporkan  297,342  orang disaring dan 6,819 positif dan kadar positif 2.29%, yang dilaporkan pada 14 Mei 2020.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers