Penjara sesak akibat tiada hukuman alternatif

Penjara, sesak, akibat, tiada, hukuman, alternatif, kuala lumpur, Jenayah, Malaysia
KURANG menggunakan hukuman alternatif menyebabkan penjara di negara ini mengalami kesesakan banduan. - Gambar hiasan

KUALA LUMPUR - Kurang menggunakan hukuman alternatif lain berbanding penjara dan skim banduan prabebas adalah antara punca penjara di Malaysia sesak.

Anggota Majlis Eksekutif Pusat Antarabangsa Undang-Undang dan Pengajian Perundangan (I-Cells), Prof. Dirk Van Zyl Smit (gambar kecil) berkata, kajian I-Cells mendapati daripada sejumlah 37,625 banduan pada 2011, seramai 12,338 orang adalah mereka yang menjalani hukuman penjara di bawah lima tahun.

"Bagi tempoh sama, seramai 6,927 banduan merupakan warga asing yang melakukan kesalahan imigresen atau jenayah ganas," katanya ketika membentang kertas kerja bertajuk The Malaysian Criminal Justice Audit: Preliminary Findings pada Persidangan Transformasi Perundangan Berhubung Dengan Keselamatan dan Hak Asasi di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

***iskandarX: Hmmm tahu pun sesak, sumbat la lagi banyak2, senang citer, kan? Pastu gaduh banyak habis peruntukkan untuk makanan, apa yellow semua, Hukuman yang Allah Taala Suruh buat tak nak laksanakan, nak kira dosa memang dah berdosa besar dah pun.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers