Masih tiada jadual untuk kembali Boeing 787 kepada penerbangan


Masih, tiada, jadual, untuk, kembali, Boeing 787, kepada, penerbangan, Tokyo, Washington, Boeing Co 787 Dreamliner, Business


Oleh James Topham

TOKYO / WASHINGTON (Reuters) - pengawal selia Jepun telah menyertai rakan-rakan AS mereka dalam semua tetapi memerintah bateri mengenakan caj berlebihan sebagai punca kebakaran baru-baru ini di Boeing Co 787 Dreamliner, yang telah dibumikan selama seminggu dengan akhir tiada di sisi.

Menyelesaikan isu bateri telah menjadi fokus utama penyiasatan itu, walaupun ketua AS Pentadbiran Penerbangan Persekutuan berkata pada Rabu terdapat masih tiada jawapan firma itu sebagai punca dan tiada jadual jelas lagi untuk kembali pesawat untuk penerbangan.

Sementara itu, sebagai penghantaran jet penumpang canggih kembali, pelanggan Cina utama mengeluh kelewatan dan berkata rancangan pertumbuhannya sedang terjejas oleh ketidakupayaan untuk mendapatkan pesawat pada masa itu.

Pengawal selia berasaskan Dreamliner pada 16 Januari selepas satu siri insiden keselamatan, termasuk kebakaran bateri pada pesawat di Amerika Syarikat dan Jepun. Insiden Jepun memaksa pesawat untuk membuat pendaratan kecemasan.

Hujung minggu lepas AS Negara Lembaga Keselamatan Pengangkutan berkata kebakaran di Jepun Airlines Co Ltd 787 di Boston bukan disebabkan voltan berlebihan, dan pada hari Rabu, pegawai Jepun semua tetapi memerintah ia keluar untuk kejadian atas All Nippon Airways Co Ltd pesawat terdapat .

"Pada permukaan, ia kelihatan tidak berlebihan," kata Norihiro Goto, pengerusi Lembaga Keselamatan Pengangkutan Jepun, pada taklimat media.

"Hakikat bahawa apa-apa kejadian yang berkaitan dengan sistem elektrik akan berlaku berturut-turut, semata-mata dari perspektif saya, tidak dapat telah dijangka. Kami mendapati ia sukar cuba memikirkan apa jenis pendirian siasatan kita perlu mengambil."

Rabu malam, NTSB berkata lebih banyak ujian dijalankan pada bateri yang rosak dalam kebakaran Boston, termasuk imbasan CT sel-sel individu. Pengerusi lembaga itu, Deborah Hersman, adalah disebabkan untuk menyediakan lebih terperinci update Khamis.

Penyiasatan juga telah diperbaharui penelitian mengenai keputusan FAA 2007 untuk membiarkan Boeing menggunakan teknologi bateri yang sangat mudah terbakar pada 787. Satu jawatankuasa Senat AS akan mengadakan pendengaran dalam beberapa minggu akan datang untuk memeriksa penerbangan pengawasan keselamatan dan keputusan FAA, seorang pembantu kongres berkata pada Selasa.

TIADA JADUAL WAKTU

Walaupun NTSB dan JTSB memburu untuk penyelesaian kepada soalan bateri, terdapat juga isu terbuka sekitar kebocoran bahan api pada Dreamliner. Pada awal Disember, pegawai-pegawai AS memberi amaran kesalahan pembuatan dengan garis bahan api, dan awal bulan ini pesawat JAL di Boston bocor sebelum berlepas.

Perindustrian pengilang Eaton Corp berkata hari ini ia telah bekerjasama dengan penyiasat melihat kebocoran bahan api.

"Tanpa bercakap mengenai sama ada kejadian atau penyiasatan, saya boleh memberitahu anda bahawa kita lakukan pam bekalan dan injap untuk program," kata seorang jurucakap.

Program 787 sudah tahun di belakang jadual sebelum pembumian, minggu lepas yang bermaksud Boeing tidak boleh menyerahkan pesawat baru dikeluarkan kepada pelanggan. Jurutera Boeing 787 ketua, Mike Sinnett, memberitahu satu sidang penerbangan di Dublin dia tidak boleh mengatakan apabila yang akan mengubah.

"Saya tidak boleh benar-benar mengatakan apa-apa mengenai tempoh masa siasatan. NTSB adalah benar-benar pihak berkuasa hanya dibenarkan di Amerika Syarikat untuk bercakap tentang penyiasatan ini dan mereka membuat beberapa kenyataan baru-baru ini, tetapi saya tidak boleh membuat spekulasi pada jangka masa," berkata Sinnett Rabu dalam ucapan yang dibuat oleh telefon dari Seattle.

US Setiausaha Pengangkutan Ray LaHood, pengangkutan pegawai tertinggi di negara ini, berkata Rabu matlamat adalah untuk mengembalikan 787 untuk perkhidmatan secepat mungkin tetapi bahawa kerajaan tidak akan tergesa-gesa pesawat kembali sama ada.

"Kami sedang berusaha bersungguh-sungguh dengan Boeing untuk memikirkan masalah dan mencari penyelesaian. Matlamat kami adalah untuk mendapatkan ini dilakukan secepat mungkin, tetapi kita mesti yakin bahawa masalah diselesaikan sebelum kita boleh bergerak ke hadapan," LaHood memberitahu Aero Kelab Washington, penerbangan kumpulan advokasi.

FAA Pentadbir Michael Huerta, muncul pada majlis yang sama, berkata kajian semula itu melihat pembuatan pensijilan 787, dan proses pemasangan, dan bahawa dia tidak boleh membuat spekulasi mengenai tarikh akhir.

CHINA KELEWATAN

Untuk sekurang-kurangnya satu pelanggan Cina, ketidakpastian mengenai pengeluaran dan jadual penghantaran Dreamliner bermakna kelewatan dalam melancarkan laluan baru.

"Terus terang, ia sedikit mengecewakan pesawat telah ditangguhkan banyak kali," kata Chen Feng, pengerusi Hainan Airlines Co Ltd ibu bapa HNA Kumpulan, dalam satu temu bual di Forum Ekonomi Dunia di Davos. "Kami masih berfikir ia adalah sebuah pesawat yang baik, tetapi ini mempunyai beberapa kesan ke atas perancangan kita."

Hainan mempunyai 10 pesawat atas perintah.

Pembumian yang Dreamliner, maju karbon-komposit pesawat dengan harga senarai sebanyak $ 207 juta, telah dipaksa Jepun ANA untuk membatalkan 151 domestik dan 26 penerbangan antarabangsa yang dijadualkan bagi bulan Januari 23-28, yang menjejaskan lebih daripada 21,000 penumpang, kata syarikat penerbangan itu pada Isnin.

ANA, yang terbang Dreamliner kebanyakan mana-mana syarikat penerbangan, adalah disebabkan untuk mengumumkan rancangan pembatalan penerbangan lanjut pada Khamis. Syarikat penerbangan itu juga berkata ia mungkin perlu untuk skala kembali seterusnya dua tahun pelan perniagaan kerana 787 adalah telah menjadi seperti sebahagian pusat ramalan bahawa.

Terjejas Airbus

Boeing telah dihantar 50-787s to date. Sekitar separuh daripada mereka telah beroperasi di Jepun, tetapi syarikat penerbangan di India, Amerika Selatan, Poland, Qatar dan Ethiopia, serta United Airlines di Amerika Syarikat, juga terbang pesawat.

Pesaing utama Boeing, EADS, berkata pada hari Rabu, ia tidak mengharapkan masalah dengan 787 untuk menjejaskan pensijilan pesawat sendiri saingan, Airbus A350.

"Kita akan melakukan apa yang diperlukan untuk mengelakkan masalah yang sama," Ketua EADS strategi Marwan Lahoud memberitahu Classic Radio Perancis.

Airbus telah berkata ia berharap untuk mencapai penerbangan sulung A350-komposit karbon menjelang pertengahan tahun ini.

(Laporan oleh James Topham, Mari Saito dan Yoko Kubota di Tokyo, Kelvin Soh di Davos, Elena Berton dan Gilles Guillaume di Paris, Rhys Jones di London, Tim Hefer di Dublin dan Andrea Shalal-Esa dan Jim Wolf di Washington; Penulisan oleh Ben Berkowitz; Penyuntingan oleh Matthew Lewis dan Richard Chang)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers