Mexico quashes wanita Perancis menculik caj selepas 7 tahun di dalam penjara

Mexico, quashes, wanita, Perancis, menculik, caj, selepas, 7 tahun, di, dalam, penjara, Jenayah, Dunia
Relatif mangsa geng penculikan Zodiacs bertindak balas di luar penjara mana Perancis kebangsaan Florence Cassez dipenjarakan, di Mexico City 23 Januari, 2013. REUTERS / Tomas Bravo


Oleh Alexandra Alper

MEXICO CITY (Reuters) - mahkamah atas Mexico dibebaskan Perancis disabitkan penculikan pada Rabu, yang memerintah bahawa perbicaraan itu telah dicemari dan berakhir hukuman penjara tujuh tahun yang tegang hubungan dengan Perancis.

Florence Cassez, 38, dijatuhi hukuman 60 tahun di dalam penjara selepas dia ditangkap pada tahun 2005 di ladang berhampiran Mexico City dengan teman lelaki bekas, yang mengetuai geng penculikan dipanggil Zodiacs.

Hakim Mahkamah Agung Jorge Pardo mengarahkan pembebasan beliau semasa sesi mahkamah televisyen, yang pada satu ketika kelihatan akan menentang Cassez.

Jam kemudian, dia whisked dari Mexico City penjara di kenderaan diapit oleh trak polis. Cassez, yang telah mengekalkan dia tidak bersalah, dan ayahnya kedua-duanya digambarkan memakai jaket hitam meriam penangkis udara kerana mereka meninggalkan penjara.

Pengawal berkata dia meninggalkan untuk en laluan lapangan terbang ke Perancis.

"Ia merupakan satu letupan kegembiraan. Ia adalah indah," Charlotte Cassez, ibunya, memberitahu televisyen Perancis.

"Ia tidak jauh daripada menjadi hari yang terbaik dalam hidup saya. Kami telah menunggu sekian lama. Beliau layak. Beliau tidak bersalah dan telah berjuang untuk membuktikan bahawa. Ia adalah kemenangan untuknya."

Kerajaan Perancis telah dikritik Mexico untuk rawatan Cassez dan mengalu-alukan pembebasan beliau pada hari Rabu.

Luar penjara Mexico, bagaimanapun, saudara mara menculik mangsa menangis seperti Cassez yang telah dibebaskan.

"Dia keluar, dia keluar," menangis Michelle Valadez, yang menuduh Cassez terlibat dalam penculikan suaminya dan menjerit "pembunuh" kerana dia lunged pada kenderaan. "Bagaimana pula dengan kita?" dia bertanya di televisyen tempatan.

Selepas penangkapan beliau, polis dibuat Cassez mengambil bahagian dalam adegan dipentaskan pegawai membebaskan menculik mangsa. Beliau digambarkan sebagai penculik dalam acara digubal semula, yang telah disiarkan di televisyen nasional. Polis kemudiannya mengakui salah laku.

Seorang hakim menjatuhkan hukuman beliau pada tahun 2008 berikutan perbicaraan tertutup dengan juri tidak, tipikal kebanyakan kes di Mexico.

Peguam beliau berkata Cassez telah dinafikan bantuan konsular serta-merta apabila dia telah ditangkap dan bahawa keterangan saksi utama harus dibuang. Majoriti hakim Mahkamah Agung bersetuju, tanpa mengatakan dia tidak bersalah.

Pada bulan Mac, Mahkamah Agung menolak tawaran untuk melepaskan Cassez serta-merta tetapi membuka pintu untuk semakan pada hari Rabu, yang pada mulanya bertujuan untuk membincangkan usul untuk membatalkan beberapa bukti yang digunakan untuk mensabitkan beliau.

Peleraian dramatik

Nasib Cassez kelihatan tergantung dalam imbangan untuk banyak pendengaran, apabila majoriti panel lima hakim berkata mereka akan mengundi menentang kata-kata cadangan untuk membuang keterangan terhadap Cassez Keadilan Olga Sanchez.

Dua hakim menolak usul Sanchez atas alasan ia adalah terlalu berlembut pada Cassez, manakala dua yang lain menolak kerana ia tidak pergi cukup jauh, bukannya berhujah dia harus dibebaskan.

Kemudian, dalam giliran mengejutkan peristiwa, Sanchez, hakim terakhir untuk bercakap, mengambil bantahan dan mencadangkan usul yang diubahsuai untuk melepaskan Perancis. Sejurus kemudian Cassez telah diisytiharkan sebagai wanita bebas selepas majoriti panel disokong pelan Sanchez.

"Ia merupakan koprol yang luar biasa," kata Luis Angel Benavides, seorang profesor undang-undang keseksaan di universiti Mexico City Itam. "Ia adalah satu proses yang sangat rumit dan sesi ini adalah benar-benar pelik."

Pengkritik Mexico keadilan menyaksikan kes Cassez sebagai ujian keupayaan sistem untuk membetulkan kesilapan. Tetapi dia melepaskan juga menimbulkan kemarahan di kalangan mangsa penculikan. Beribu-ribu jenayah yang serius telah dihukum oleh sistem keadilan Mexico.

"Hari ini Mahkamah Agung membebaskan bersalah, hanya menghormati hak-hak mereka, manakala orang-orang mangsa telah dibuang di bawah Arc de Triomphe (di Paris)," kata Isabel Miranda de Wallace, seorang aktivis hak asasi dihormati.

Namun, pemerintah Rabu muncul untuk menarik garis di bawah perselisihan lama antara Perancis dan Mexico lebih Cassez.

"Hari ini kita boleh mengatakan bahawa antara Perancis dan Mexico kita mempunyai hubungan yang terbaik yang boleh diwujudkan," Presiden Perancis Francois Hollande berkata di televisyen selepas pemerintah.

Kes itu digantung atas bekas Presiden Mexico, Felipe Calderon, yang mempertaruhkan reputasi beliau melawan jenayah terancang tetapi akhirnya mempengerusikan kenaikan mendadak dalam keganasan berkaitan geng.

Pembebasan Cassez juga boleh membuka jalan bagi beliau untuk mendapatkan saman undang-undang terhadap pembantu Calderon yang menyelia penahanannya.

"Terdapat pelbagai pihak yang terlibat, dan saya pasti semua daripada mereka, saya ulangi semua daripada mereka, kini menghadapi kemungkinan menghadapi prosiding," kata Senator Arturo Zamora, ahli Parti pemerintah Institusi Revolusi, atau PRI.

Pemergian Cassez melegakan baru Presiden Enrique Pena Nieto sakit kepala diplomatik. Beliau mengambil alih jawatan pada bulan Disember, kembali PRI kuasa pada perbelanjaan Parti Tindakan konservatif Kebangsaan Calderon (PAN).

PAN, Sementara itu, mengutuk pembebasan Cassez, dan beberapa sekutu menonjol Calderon hampir tidak boleh mengandungi kemarahan mereka.

"Apa yang kita perlu sekarang adalah untuk mereka beratur luar keluar penjara menjerit lama hidup baru Joan of Arc," menteri buruh bekas Calderon, Javier Lozano, menulis di Twitter sejurus selepas mahkamah mengumumkan keputusannya. (Pelaporan tambahan oleh Pauline Mevel, Marin Pennetier dan John Ireland di Paris, dan Gabriel Stargardter dan Cyntia Barrera di Mexico City; Penyuntingan oleh Simon Gardner, Kieran Murray dan Lisa Shumaker)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers