Algeria menghantar isyarat kepada Para Jihad dengan kuasa hangat


Algeria, menghantar, isyarat, kepada, Jihad, dengan, kuasa, hangat,


By Giles Elgood

LONDON (Reuters) - penggunaan pantas Algeria kekerasan maut menentang pejuang Islam yang merampas salah satu medan gas utama menimbulkan kebimbangan di Barat tetapi datang tidak mengejutkan di rumah dan menunjukkan dengan jelas bagaimana kerajaan akan bertindak balas kepada serangan jihad masa depan.

Pada masa pasukan khas telah dibersihkan In Amenas kompleks pada hujung minggu, hampir 70 tebusan dan militan meletakkan mati. Sesetengah pemimpin Barat seolah-olah menyedari apa yang telah berlaku di atas tanah, mengadu bahawa mereka telah tidak dirujuk tentang keputusan untuk pergi dalam dengan kehidupan tebusan asing yang dipertaruhkan.

Untuk kepimpinan Algeria, keputusan untuk menyerang dengan helikopter, penembak tepat dan pasukan khas untuk menangani pemberontak yang telah mengancam untuk meletupkan kilang adalah nampaknya salah satu yang mudah dan operasi telah dilihat sebagai satu kejayaan yang telah melonjakkan martabat angkatan tentera.

"Kami berbangga dengan pasukan khas tentera kita dan seluruh dunia telah difahami bahawa tindak balas ini adalah tindak balas hanya boleh dilakukan," kata Perdana Menteri Abdelmalek Sellal. "Apabila keselamatan negara adalah berisiko, anda perlu bersikap tegas."

Itu reaksi jelas dingin oleh sejarah bergelora baru-baru ini sebuah negara yang sekeliling kedaulatan dan melihat orang-orang ia menganggap sebagai "pengganas" Islam sebagai ancaman yang mesti snuffed keluar. Dan dengan perang dalam kemajuan di negara jiran Mali, ia adalah satu ancaman yang tenun yang lebih besar sekarang.

Algeria berjuang perang pahit kemerdekaan menentang Perancis pada tahun 1950 dan perang walaupun bloodier sivil terhadap pemberontak Islam pada tahun 1990-an bahawa kos 200,000 nyawa. Kepimpinan adalah berahsia, autoritarian dan bertekad untuk memelihara negeri ini dalam menghadapi pergolakan Islamis.

Akaun Minyak dan gas bagi sebahagian besar daripada pendapatan eksport Algeria dan dana membolehkan kerajaan untuk subsidi makanan dan harga bahan api dan mengurangkan kesan pengangguran, terutamanya di kalangan golongan muda.

KEKAYAAN MINYAK

Kekayaan Hidrokarbon JavaScript Algeria mengelak pergolakan Spring Arab dan pakar-pakar percaya bahawa mana-mana serangan Islam di industri minyak dan gas akan dipenuhi dengan kuasa oleh pertubuhan keselamatan bertekad untuk mengekalkan status quo.

Serangan lebih Islamis adalah mungkin, tetapi mereka dijangka menjadi lebih kecil, dengan pekerja asing pada risiko dari tembakan dan pengeboman. Pasukan keselamatan akan berurusan dengan mereka tegas, kata Richard Jackson, Timbalan Pengarah Ramalan Risiko ganas pada perundingan Analisis Eksklusif.

"Mereka adalah mungkin untuk bertindak balas dengan cara yang tegas dan pantas kepada apa-apa peristiwa masa hadapan," katanya.

Perdana Menteri Sellal telah bersusah-payah untuk menegaskan bahawa masalah negaranya menghadapi tidak berkaitan dengan Islam, tetapi kepada keganasan dan rompakan.

"Saya terutamanya menyeru negara-negara Arab, untuk memberitahu mereka bahawa kita tidak menghadapi isu Islam, tetapi pengganas dan tentera upahan," katanya.

"Kita mesti melindungi agama kita, tamadun kita, yang pengganas memusnahkan Bagaimana kita boleh bayangkan bahawa apa-apa perbuatan yang dilakukan bagi pihak Islam. Jenayah ini tidak akan dibenarkan di Algeria."

Pemimpin kumpulan sebalik In Amenas serangan, Mokhtar Belmokhtar, dikenali untuk menjadi aktif dalam penyeludupan rokok dan menculik dan tebusan, yang banyak lihat sebagai menjejaskan apa-apa tuntutan untuk motivasi semata-mata agama.

RESPONSE KETENTERAAN

Beberapa di Algeria mencadangkan, bagaimanapun, bahawa tindak balas ketenteraan kepada radikalisme agama mungkin tidak berkesan dengan sendiri. Satu penyusunan semula nilai-nilai agama dari orang-orang yang didukung oleh guru-guru asing mungkin diperlukan.

"Memerangi Tentera terhadap Salafi jihad diperlukan, tetapi ia tidak cukup. Kita juga mesti memerangi ideologi mereka dengan kembali kepada nilai-nilai kita, rujukan agama kita," kata Mohamed Mouloudi, seorang penganalisis bebas mengenai isu-isu Islam.

"Algeria tidak perlu mufti Arab untuk memberitahu rakyat apa yang dibenarkan dan apa yang tidak, seperti yang berlaku sekarang. Kita mesti reformasi sistem pendidikan kita, kita mesti mereformasi cara kerajaan mengendalikan agama. Jika tidak, kita akan tidak lama lagi menjadi annexe ideologi Salafi. "

Walaupun Dalam serangan Amenas telah diplotkan dalam membimbangkan Mali dan terlibat asing, Al-Qaeda di Maghribi Islam boleh didapati di Algeria.

Perpustakaan Algeria hari ini mengandungi kitab agama yang berasal terutamanya di Arab Saudi, yang ditulis oleh ulama yang menyokong ideologi Wahabi garis keras, Mouloudi katanya.

"Saya tidak mengatakan mereka adalah pengganas, tetapi saya mengatakan idea mereka menggalakkan pertembungan dengan nilai dan budaya kita," katanya.

Sementara itu, bagaimanapun, seorang benefisiari Dalam operasi Amenas mungkin tentera Algeria, yang pengaruh politik boleh dirangsang sebagai negara menghampiri pilihan raya di mana ia adalah tidak jelas sama ada Abdelaziz Bouteflika, kuasa sejak tahun 1999, akan berdiri.

"The serangan tentera berjaya telah dirangsang populariti yang tentera Algeria itu di kalangan rakyat, yang merupakan satu faktor penting 15 bulan hadapan pemilihan seorang presiden di mana tentera boleh memainkan peranan utama dalam mempromosikan calon," kata seorang penganalisis Algeria, yang tidak meminta akan dinamakan kerana sensitiviti isu tersebut.

(Pelaporan tambahan oleh Lamine Chikhi; editing oleh Janet McBride)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers