Clinton tegas mempertahankan pengendalian serangan Benghazi

Clinton, tegas, mempertahankan, pengendalian, serangan, Benghazi, Perang, Dunia
USSecretary Negara Hillary Clinton membuktikan atas serangan September di AS laman diplomatik di Benghazi, Libya semasa perbicaraan yang diadakan oleh Jawatankuasa Perhubungan Luar Senat Amerika Syarikat di Capitol Hill di Washington 23 Januari, 2013. REUTERS / Jason Reed


By Arshad Mohammed dan Tabassum Zakaria

WASHINGTON (Reuters) - Setiausaha Negara Hillary Clinton pada hari Rabu tegas mempertahankan pengendalian daripada serangan 11 September ke atas misi AS di bandar Libya Benghazi dan menafikan sebarang usaha untuk mengelirukan rakyat Amerika.

Serangan oleh militan bersenjata yang membunuh Duta AS Christopher Stevens dan tiga rakyat Amerika lain mengancam untuk noda legasi Clinton sebagai setiausaha negara dan boleh membuang bayangan lagi dia perlu membuat keputusan untuk membuat White House yang dikendalikan pada 2016.

Dengan bertukar menjadi emosi dan garang, tercekik Clinton pada satu titik dalam enam jam testimoni kongres kerana dia bercakap menenangkan keluarga mangsa Benghazi 'dan berkembang marah apabila Republikan menuduh pentadbiran Obama mengelirukan seluruh negara sama ada serangan itu berpunca daripada bantahan .

"Dengan hormat, hakikatnya adalah bahawa kita mempunyai empat rakyat Amerika mati," kata Clinton marah kerana dia memberi keterangan di hadapan Jawatankuasa Perhubungan Luar Senat, penampilan ditangguhkan lebih daripada sebulan kerana keuzuran.

"Adakah ia kerana bantahan, atau adalah kerana lelaki keluar untuk satu malam yang memutuskan mereka akan pergi membunuh sesetengah rakyat Amerika berjalan kaki? Apakah perbezaan, pada ketika ini, adakah ia membuat?" dia berkata, membuat usul mencincang dengan tangannya untuk penekanan.

"Ia adalah tugas kita untuk mengetahui apa yang berlaku dan melakukan segala yang kita boleh untuk mengelakkan ia dari yang pernah berlaku lagi."

Semasa pendengaran Senat pagi dan sesi kemudian dalam Dewan Perwakilan Amerika Syarikat, Republikan dan Demokrat menunjukkan jari di antara satu sama lain, dengan Republikan yang menuduh Clinton Jabatan Negeri salah urus dan Demokrat mempertahankan beliau.

Tetapi sedikit maklumat baru tentang kejadian Benghazi dan tindak balas pentadbiran ia muncul dari perbicaraan yang panjang. Clinton tidak mengatakan bahawa terdapat sekurang-kurangnya 20 yang lain jawatan diplomatik AS di bawah ancaman keselamatan yang serius, tetapi enggan menamakan mereka pada sesi awam.

Clinton membuang insiden Benghazi sebagai sebahagian daripada sejarah yang panjang keganasan itu serta hasil daripada ketidakstabilan sejak Spring Arab revolusi popular bermula pada 2011, menggulingkan pemerintah autoritarian di Tunisia, Mesir, Libya dan Yaman.

"Benghazi tidak berlaku dalam vakum," kata Clinton. "Revolusi Arab telah hancur dinamik kuasa dan pasukan keselamatan berkecai di seluruh rantau ini."

'Saya AMBIL TANGGUNGJAWAB'

Pada hari yang sama sebagai serangan Benghazi, gerombolan marah dengan video buatan AS yang menggambarkan Nabi Muhammad sebagai bodoh dan yg Brickhouse hati menyerang kedutaan AS di Kaherah. Terdapat kemudian serangan ke atas kedutaan AS di Tunisia, Yaman dan Sudan.

Republikan dikritik dengan hebatnya Clinton, dan pentadbiran Presiden Barack Obama lebih amnya, dengan Senator Bob Corker berkata serangan Benghazi dan tindak balas AS dipaparkan "ketidaksiapan sedih" untuk peristiwa-peristiwa yang melanda rantau ini. Senator Rand Paul berkata Clinton telah dipecat.

Clinton, mengulangi komen dia pertama yang dibuat pada 15 Oktober, berkata: "Saya mengambil tanggungjawab." Beliau menegaskan bahawa dia telah menerima semua cadangan panel bebas yang menyiasat kejadian itu dan yang dipegang pegawai peringkat rendah yang bertanggungjawab.

"Tiada siapa yang lebih komited untuk mendapatkan hak ini saya bertekad untuk meninggalkan Jabatan Negeri dan negara kita lebih selamat, lebih kuat dan lebih selamat," kata Clinton.

Militan diserang dan terharu kemudahan AS diplomatik di Benghazi, Libya, pada 11 September dalam serangan yang berterusan.

Siasatan AS rasmi yang dikeluarkan pada 18 Disember menyimpulkan bahawa "kepimpinan dan pengurusan kegagalan" dalam dua Negeri Jabatan biro membawa kepada postur keselamatan "tidak mencukupi untuk Benghazi dan mencukupi untuk berurusan dengan serangan yang berlaku."

Versi unclassified "Akauntabiliti Kajian Lembaga" laporan juga menyalahkan penyelarasan miskin dan garis-garis jelas kuasa di Washington. Empat pegawai peringkat rendah telah diletakkan pada cuti pentadbiran berikutan pengumuman siasatan itu, yang tidak mencari Clinton sendiri bersalah.

Clinton dijangka berundur pada hari-hari akan datang sekali pengganti beliau, Senator John Kerry, disahkan oleh Senat AS.

Originally disebabkan untuk memberi keterangan pada 20 Disember, Clinton terpaksa menangguhkan selepas dia mengalami gegaran ketika dia pengsan kerana dehidrasi. Doktor kemudian mendapati dia mempunyai darah beku di kepala dan dimasukkan ke hospital selama beberapa hari.

Senator Beberapa mencatatkan kehebatan pertahanan Clinton, berkata dia kelihatan telah pulih sepenuhnya.

Walaupun senator banyak memuji mesra tempoh empat tahun beliau sebagai setiausaha negeri, dan beberapa membayangkan kemungkinan berjalan beliau untuk presiden pada 2016, beberapa Republikan pedas.

Mereka ditekan Clinton tentang apa yang mereka digambarkan sebagai Ogos 16, 2012 kabel dari Stevens mengatakan bahawa misi Benghazi tidak dapat menahan serangan terselaras.

"Kabel Itu tidak datang kepada perhatian saya," Clinton menjawab, mengatakan bahawa Jabatan Negara menerima 1430000 kabel setahun.

"Kalaulah saya menjadi presiden pada masa itu dan saya mendapati bahawa anda tidak membaca kabel ... dari Ambassador Stevens, saya akan telah lega anda pos anda Saya fikir ia adalah dimaafkan," Paul, Kentucky Republikan, memberitahu Clinton.

'AS tempur SEBAGAI EVER'

Arizona Republikan, Senator John McCain, memberitahu Clinton ia adalah "indah untuk melihat anda dalam kesihatan yang baik dan sebagai tempur seperti biasa," sebelum pergi untuk mengatakan bahawa dia mengkategorikan menolak salah jawapan beliau dan mendapati orang lain yang tidak memuaskan.

Walaupun kekaburan tempoh Clinton di Jabatan Negara, kontroversi serangan Benghazi juga kos Susan Rice, duta AS ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), peluang untuk berjaya Clinton sebagai Setiausaha Negara.

Republikan di Kongres diletupkan Beras untuk komen beliau lima hari selepas serangan di mana dia berkata ia muncul sebagai hasil daripada protes spontan dan bukannya serangan yang dirancang.

Beras, yang telah berkata komen beliau telah berdasarkan bercakap mata daripada komuniti perisikan Amerika Syarikat, akhirnya menarik balik namanya daripada pertimbangan untuk pekerjaan AS diplomatik atas.

"Kami telah dikelirukan bahawa terdapat kononnya bantahan dan kemudian sesuatu membiak daripada itu, satu serangan membiak daripada itu," Senator Ron Johnson, Wisconsin Republikan, memberitahu Clinton, merujuk kepada penampilan Rice pada hari Ahad bercakap menunjukkan televisyen.

Clinton menolak pertuduhan itu.

"Rakyat telah dituduh Nasi Duta dan pentadbiran, anda tahu, rakyat Amerika yang mengelirukan," katanya. "Tiada apa-apa boleh jauh dari kebenaran."

Terdahulu, dalam keterangannya, Clinton muncul untuk mencuba halus untuk menjauhkan diri daripada komen Rice.

"Keesokan harinya, saya memberitahu rakyat Amerika bahawa militan bersenjata menyerang kompaun kami, dan saya berikrar untuk membawa mereka ke muka pengadilan. Dan saya berdiri dengan Presiden Obama (White House) Taman Mawar kerana dia bercakap sesuatu perbuatan keganasan , "katanya.

Suara Clinton retak kerana dia bercakap keluarga menenangkan yang kehilangan saudara mara dalam kejadian itu, yang pertama sejak 1988 di mana duta AS dibunuh.

"Bagi saya, ini tidak adalah hanya satu perkara dasar - ia adalah peribadi," Clinton memberitahu panel Senat.

"Saya berdiri di sebelah Presiden Obama sebagai Marin membawa mereka caskets-terbungkus bendera turun dari pesawat di Andrews," katanya, suaranya pecah kerana dia menyifatkan majlis di Andrews Air Force Base di Maryland apabila mayat lelaki telah dibawa pulang.

"Saya meletakkan tangan saya di sekitar ibu dan bapa, adik-beradik dan saudara-saudara, anak-anak dan anak-anak perempuan dan isteri yang ditinggalkan sendirian untuk membesarkan anak-anak mereka," katanya.

(Pelaporan tambahan oleh Andrew Quinn dan Patricia Zengerle; Penyuntingan oleh Will Dunham dan David Brunnstrom)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers