Perang sivil Syria memusnahkan pertanian: PBB

Perang, sivil, Syria, memusnahkan, pertanian, PBB, Rome, Beirut, Jenayah Perang
Bangunan yang dimusnahkan oleh Syria tentera udara serangan udara
dilihat di Duma kejiranan, Damsyik 23 Januari, 2013. REUTERS / Goran Tomasevic

Oleh Catherine Hornby dan Alexander Dziadosz

ROME / BEIRUT (Reuters) - perang sivil Syria 22 bulan telah memusnahkan infrastruktur penting dan separuh pengeluaran tanaman ruji, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata pada Rabu, menekankan kerosakan yang berpanjangan dari negara mana akan mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih.

Apa yang bermula sebagai gerakan protes aman terhadap Presiden Bashar al-Assad telah membunuh lebih daripada 60,000 orang, melanda ekonomi dan meninggalkan 2.5 juta orang lapar.

Prospek keamanan dirundingkan telah surut sebagai perang menjadi lebih mazhab secara terang-terangan, membuat kuasa-kuasa Barat lebih berhati-hati menyokong sebahagian besarnya Sunni Muslim, dan semakin radikal pemberontakan.

Human Rights Watch pada Rabu menunjukkan pembakaran dan rompakan laman agama minoriti dalam beberapa bulan kebelakangan ini yang mencadangkan peningkatan persengketaan mazhab.

Sebagai berjuang menular di seluruh negara, Assad paling berkuasa asing penyokong Rusia berkata perang tidak akan diselesaikan secara aman selagi pemberontak mendesak penggulingan beliau.

Memperincikan kerosakan dari yang paling lama dan dahsyat kebangkitan Arab, PBB Makanan dan Pertanian (FAO) berkata pengeluaran gandum dan barli di Syria telah menurun kepada 2 juta tan metrik pada tahun 2012 daripada 4-4500000 tan metrik dalam tahun-tahun biasa.

Pertanian adalah penting kepada ekonomi, mencakupi kira-kira satu perlima daripada keluaran dalam negara kasar sebelum perang.

Satu penilaian PBB di Syria bulan ini, diselaraskan dengan kedua-dua kerajaan dan Syria pembangkang, mendapati konflik telah memusnahkan infrastruktur dan sistem pengairan dan bahawa kekurangan tidak selamat dan bahan api telah membuat ia lebih sukar bagi petani untuk menuai tanaman.

Kemusnahan kepada pertanian boleh menolak kerajaan membelanjakan wang yang lebih kepada import makanan, terus meneran sumber negara yang kata pegawai berdikari dalam gandum sebelum konflik.

"Misi terpegun dengan nasib rakyat Syria yang kapasiti untuk menangani secara mendadak terhakis oleh 22 bulan krisis," Dominique Kuntum, pengarah Kecemasan dan FAO Bahagian Pemulihan, berkata dalam satu kenyataan.

"Pemusnahan infrastruktur dalam semua sektor adalah besar dan ia adalah jelas bahawa lagi konflik itu berlangsung, lebih lama ia akan mengambil masa untuk memulihkan," katanya.

Luka kuasa dan kekurangan bahan api telah menjadi sebahagian daripada kehidupan harian dan penduduk pusat bandar Damsyik, yang telah terlepas kejatuhan terburuk perang, berkata perkhidmatan asas mogok.

Pemandu di Damsyik berkata terdapat tiada petrol di ibu negara selama dua hari.

Sebuah pasaran gelap untuk bahan api telah dibangunkan di mana peniaga mengenakan kira-kira 20 peratus lebih daripada harga kerajaan, penduduk berkata. Ada juga yang melaporkan kekurangan makanan di pusat bandar.

Kekurangan yang teruk juga telah melanda bahagian-bahagian lain Syria, terutama kawasan pemberontak dipegang tertakluk kepada pengeboman harian oleh kerajaan meriam dan pesawat pejuang.

DIVISYEN mazhab

Assad dan keluarganya, yang telah memerintah negara selama lebih daripada empat dekad, tergolong kepada mazhab minoriti Alawite, satu cabang Syiah Islam. Syria juga rumah Kristian, Ismailis, Druze dan kaum minoriti lain.

Human Rights Watch yang berpangkalan di New York menunjukkan video yang diterbitkan dalam talian pada bulan Disember yang menunjukkan pemberontak melambai senapang serangan dan bersorak sebagai tempat Syiah ibadat di kampung utara Zarzour dibakar di latar belakang.

Dalam video itu, yang Reuters tidak boleh mengesahkan, seorang lelaki mengumumkan "pemusnahan sarang Syiah dan Rafida", satu istilah yang menghina yang digunakan untuk menggambarkan syiah.

Pemberontak juga bertempur dengan Unit Pembelaan Rakyat Kurdis di bandar sempadan utara Ras al-Ain pada hari Rabu, kumpulan pemantauan katanya.

Pertempuran telah membunuh lebih daripada 56 orang sejak minggu lepas sebagai pemberontak dibawa dalam senjata berat termasuk kereta kebal dan mortar untuk menyerang militan Kurdish, Balai Cerap Britain berasaskan Syria bagi Hak Asasi Manusia berkata.

Seorang pegawai Turki berkata, tiga orang telah cedera dalam seminggu yang lalu - salah seorang daripada mereka kritikal - oleh tembakan di bandar Turki Ceylanpinar, hanya di seberang sempadan dari Ras al-Ain.

Ankara telah berulang kali hancur jet sepanjang sempadan dan telah bertindak balas dalam jenis apabila peluru yang berasal di Syria telah mendarat di dalam sempadannya.

Patriot bateri peluru berpandu pertama yang dihantar oleh negara-negara NATO untuk melindungi Turki daripada serangan peluru berpandu mungkin dari Syria dijangka berada di tempat dan bersedia untuk menggunakan hujung minggu ini, kata seorang pegawai kanan dalam pakatan tentera Barat.

RUSIA BERDIRI FIRMA

Rusia, yang mempunyai sebuah pangkalan tentera laut di pantai Mediterranean Syria, berkata pada hari Rabu konflik tidak akan diselesaikan secara aman selagi lawan Assad telah bengkok pada keluar.

"Semuanya berjalan sehingga terhadap obsesi anggota pembangkang dengan idea penggulingan rejim Assad. Selagi kedudukan ini selari masih berkuat kuasa, tiada apa yang baik akan berlaku, tindakan bersenjata akan terus, orang akan mati," Menteri Luar Sergei Lavrov memberitahu satu sidang akhbar.

Moscow telah veto tiga Majlis Keselamatan PBB resolusi yang bertujuan mendesak Assad untuk berundur atau mendapatkan akhir yang dirundingkan konflik, dan dibahagikan kuasa dunia telah gagal untuk menghentikan keganasan.

PBB kemanusiaan ketua Valerie Amos berkata kegagalan mereka telah membawa kepada situasi bencana kemanusiaan di Syria.

"Apa yang kita lihat sekarang adalah akibat kegagalan masyarakat antarabangsa untuk menyatukan dan untuk menyelesaikan krisis politik selepas hampir dua tahun," katanya kepada pemberita pada Forum Ekonomi Dunia Davos.

Pelarian banjir Syria, meneran jiran keupayaan negara untuk menghadapi. Jordan, Lebanon dan Turki setiap tuan rumah lebih daripada 130,000 pelarian berdaftar.

Menteri Luar Jordan memberitahu Reuters pada Rabu kira-kira 20,000 pelarian Syria melarikan diri ke Jordan pada tujuh hari yang lalu, kemasukan terpantas sejak permulaan pemberontakan.

"Kami membuat hubungan dengan negara-negara penderma utama untuk memberitahu mereka kem-kem di Jordan hampir mencapai kapasiti penuh, jadi kita memerlukan bantuan untuk terus infrastruktur bangunan kem lanjut," Nasser Judeh berkata.

Islam Sunni Teluk negeri telah disokong lawan Assad dan dipanggil bagi mereka untuk bersenjata, tetapi pemberontak mengadu bahawa mereka mempunyai beberapa senjata untuk mencabar kuasa udara Assad.

Bekas Arab Saudi perisikan ketua Putera Turki al-Faisal berkata, negara-negara Arab tidak dapat memberikan permainan berubah senjata.

"Kebanyakan senjata yang mampu berhadapan dengan tentera udara atau meriam jarak jauh yang dibuat oleh orang lain dan dijual kepada negara-negara Arab dengan sekatan ketat ke atas pemindahan pihak ketiga," katanya kepada pemberita pada Forum Ekonomi Dunia di Davos.

"Arab Saudi tidak boleh memberikan mereka kerana ia mempunyai untuk mendapatkan kebenaran daripada Amerika Syarikat. Saya menganggap bahawa negara-negara lain yang mempunyai senjata itu menghadapi sekatan yang sama."

Presiden Vladimir Putin memberitahu Lubnan melawat Presiden Michel Suleiman pada Rabu bahawa Moscow boleh menawarkan bantuan kewangan dan kemanusiaan untuk membantu Lubnan menangani dengan 200,000 pelarian yang telah menyeberangi ke negara itu dari Syria.

(Pelaporan tambahan oleh Timothy Warisan dan Thomas Grove di Moscow, Jonathon Burch di Istanbul, Paul Taylor di Davos, Adrian Croft di Brussels dan Oliver Holmes di Beirut; Penulisan oleh Alexander Dziadosz; Penyuntingan oleh Myra MacDonald)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers