Pengebom berani mati membunuh 22 di masjid Syiah Iraq

Pengebom, berani, mati, membunuh, 22, di, masjid, Syiah, Iraq, Baghdad, Syiah Iraq Islam
Roda kakitangan perubatan badan mangsa dibunuh oleh pengebom berani mati di bandar Tuz Khurmato, ke sebuah hospital di Kirkuk, 250 km (155 batu) utara Baghdad, 23 Januari, 2013. REUTERS / Ako Rasheed


BAGHDAD (Reuters) - Seorang pengebom bunuh diri yang menyamar sebagai berkabung membunuh sekurang-kurangnya 22 orang di dalam sebuah masjid Syiah Iraq Islam pada hari Rabu apabila dia meledakkan bahan letupan di tengah-tengah pengebumian yang sesak.

Terbaru empat serangan berani mati dalam seminggu datang sebagai Syiah Perdana Menteri Nuri al-Maliki menghadapi tekanan memuncak daripada massa Sunni protes yang mengancam untuk kembali Iraq kepada skala keganasan mazhab yang mengorbankan beribu-ribu dalam tempoh 2006-2007.

Berpakaian dalam saman, pengebom bercampur dengan berkabung sebelum meletupkan letupan di Saif al Shuhada, Pedang Martyrs itu, masjid di Tuz Khurmato bandar di satu majlis untuk Syiah etnik orang Turki, polis dan saksi berkata.

"Saya sedang duduk di kerusi di belakang apabila semua tiba-tiba saya mendengar bunyi letupan yang besar. Alhamdulillah saya berada di belakang kerana orang-orang di depan saya menyelamatkan saya dengan badan-badan mereka," kata Abbas Qadir Mohammed, 35, salah satu yang cedera.

Terselamat panik dibungkus dibalut cedera dan mati dalam permaidani ke dalam trak dan kereta tergesa-gesa mereka ke hospital dalam agama dan etnik bercampur bandar 170 km (105 batu) utara Baghdad modal.

Rigot Mohammed, seorang jurucakap tentera Iraq, berkata sekurang-kurangnya 22 orang terbunuh dan lebih 50 cedera dalam letupan itu.

Tiada siapa yang mendakwa bertanggungjawab, tetapi sayap al-Qaeda tempatan, Negara Islam Iraq, sering mensasarkan Syiah Muslim jemaah dan laman-laman web cuba untuk mencetuskan meluas Sunni-Shiah konfrontasi di Iraq setahun selepas tentera Amerika lalu berundur.

Kumpulan militan Sunni telah berikrar untuk memenangi kembali tanah yang hilang semasa perang berikutan pencerobohan yang diketuai AS 2003 dan telah reinvigorated oleh Islamis Sunni yang menentang Presiden Bashar al-Assad di negara jiran Syria.

Maliki bergelut untuk menenangkan minggu protes jalanan oleh Muslim Sunni manakala kerajaan beliau halus seimbang, gabungan sunni, etnik Kurdis dan majoriti Syiah, buntu dalam krisis seluruh perkongsian kuasa.

Serangan ke atas Tuz Khurmato pengeboman bunuh diri keempat di Iraq dalam seminggu. Sekurang-kurangnya 55 orang telah terbunuh dalam letupan, termasuk ahli parlimen Sunni melawat sebuah bandar di mana penunjuk perasaan berkumpul. Al-Qaeda mendakwa bertanggungjawab bagi pengeboman itu.

Pergolakan politik

Pergolakan Sunni dan keganasan terbaru di Iraq pengkompaunan kebimbangan perang di negara jiran Syria - mana pemberontak Sunni berjuang untuk menjatuhkan Assad, sekutu Syiah Iran - akan kecewa campuran sendiri rapuh Iraq mazhab dan etnik.

Kedudukan affiliate al Qaeda tempatan telah dirangsang oleh Sunni pejuang Islam, wang tunai dan senjata yang mengalir ke perang di Syria.

Protes Sunni meletus pada akhir Disember selepas pihak berkuasa ditangkap pengawal peribadi seorang Sunni menteri kewangan atas tuduhan keganasan. Pemimpin Sunni berkata tangkapan adalah sebahagian daripada tindakan keras dari kerajaan Syiah yang dipimpin pada mazhab mereka.

Sejak kejatuhan Sunni Strongman Saddam Hussein pada tahun 2003 dan peningkatan majoriti Syiah kuasa melalui pilihan raya, ramai Sunni Iraq berkata mereka merasakan mereka telah terpinggir sepanjang dekad sejak pencerobohan yang diketuai AS.

Penunjuk perasaan mahu pembaharuan kepada undang-undang anti-keganasan dan pelonggaran kempen terhadap ahli-ahli parti Baath Saddam bekas, dua langkah-langkah mereka mengatakan pegawai menggunakan tidak adil kepada sasaran komuniti Sunni.

Maliki telah melantik seorang tokoh Syiah atas untuk menyiasat keadaan mereka dan pihak berkuasa telah dibebaskan hampir 1,000 tahanan dalam tanda untuk menenangkan bantahan. Tetapi penunjuk perasaan memanggil lebih dan lebih untuk perdana Syiah untuk berundur.

(Laporan oleh Mustafa Mohammed Mohammed dan Omar di Kirkuk, dan Aseel Kami di Baghdad; Penulisan oleh Patrick Markey; Penyuntingan oleh Louise Ireland)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers