AS angkat larangan ke atas wanita dalam pekerjaan tempur barisan hadapan

AS, angkat, larangan, ke, atas, wanita, dalam, pekerjaan, tempur, barisan, hadapan, Washington
Tentera AS konvoi diberi ibu jari dari askar wanita selepas menyeberangi ke Kuwait semasa konvoi terakhir daripada Iraq pada 18 Disember ini, 2011 fail gambar. REUTERS / Shannon Stapleton / Files


Oleh David Alexander dan Phil Stewart

WASHINGTON (Reuters) - tentera AS secara rasmi akan berakhir larangan ke atas wanita yang berkhidmat dalam peranan tempur barisan hadapan, pegawai-pegawai berkata pada hari Rabu, dalam usaha yang boleh membuka beribu-ribu berjuang pekerjaan kepada anggota perkhidmatan wanita buat kali pertama.

Langkah itu mengetuk turun satu lagi halangan masyarakat dalam tentera AS, selepas Pentagon pada tahun 2011 dibatalkan "Jangan Tanya, Jangan Beritahu" larangan gay dan lesbian yang berkhidmat secara terbuka dalam tentera.

Pegawai pertahanan AS berkata keputusan untuk menamatkan larangan itu telah diambil oleh keluar AS Setiausaha Pertahanan Leon Panetta dan individu perkhidmatan tentera akan mempunyai sehingga 2016 untuk mendapatkan pengecualian jika mereka percaya apa-apa peranan tempur harus kekal ditutup kepada wanita.

Panetta dijangka mengumumkan keputusan secara rasmi pada hari Khamis. Ia akan datang selepas 11 tahun perang tanpa henti yang telah dilihat 84 wanita dibunuh akibat tindakan bermusuhan dalam peperangan, tidak popular dan mahal di Iraq dan Afghanistan.

Perkhidmatan tentera akan mempunyai sehingga 15 Mei untuk mengemukakan pelan tentang bagaimana mereka akan mematuhi menjelang 2016.

Wanita telah diwakili sekitar 2 peratus mangsa AS di Iraq dan Afghanistan dan beberapa 12 peratus - atau 300,000 - mereka yang dikerahkan dalam usaha perang di 11 tahun yang lalu, di mana terdapat sering tiada garis depan yang jelas, dan di mana maut taktik gerila telah dimasukkan bom tepi jalan yang membunuh dan mencacatkan sewenang-wenangnya.

Wanita berkhidmat dalam peranan tempur untuk angkatan tentera beberapa negara maju, termasuk Kanada dan Israel, tetapi pegawai berkata permintaan daripada wanita untuk kerja-kerja seperti di negara-negara NATO adalah sangat rendah. Pada tahun 2010, Britain memutuskan selepas mengkaji bahawa ia tidak akan mengubah kaedah-kaedah yang tidak termasuk wanita dari infantri atau pasukan tempur.

Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika, yang memfailkan saman pada November ingin memaksa Pentagon untuk menamatkan larangan ke atas wanita dalam pertempuran, memuji langkah yang dirancang, yang akan terbalik dasar 1994 menghalang wanita dari berkhidmat dalam unit tempur kecil barisan hadapan.

Kepala keluar Senat Hal Ehwal Veteran, Jawatankuasa Demokratik Senator Patty Murray dari Washington, dan Senator Demokrat Carl Levin Michigan, ketua Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Senat, juga disuarakan kelulusan.

"Ini adalah satu langkah bersejarah untuk kesaksamaan dan bagi mengiktiraf peranan wanita mempunyai, dan akan terus memainkan, dalam pertahanan negara kita," kata Murray. Levin berkata ia mencerminkan "realiti operasi abad ke-21 tentera."

'BERSEJARAH SEKETIKA'

Satu rancangan untuk melaksanakan keputusan itu perlu diluluskan oleh setiausaha pertahanan dan dimaklumkan kepada Kongres. Pelan ini akan membimbing berapa cepat pekerjaan tempur baru membuka dan sama ada perkhidmatan itu akan mendapatkan pengecualian kepada menyimpan beberapa tertutup.

Senator Jim Inhofe, seorang Republikan dari Oklahoma, mempersoalkan sejauh mana wanita akhirnya akan mendapat akses untuk memerangi barisan hadapan, berkata beliau meragui akan ada "pembukaan luas."

Michael O'Hanlon, seorang penganalisis pertahanan di Brookings Institution di Washington, menyatakan bahawa mengintegrasikan wanita adalah "perkara yang sangat halus." Beliau dipanggil untuk Pentagon untuk mengambil pendekatan secara beransur-ansur, mungkin bermula dengan pasukan khas.

Bekas anggota perkhidmatan wanita bersorak bergerak.

Anu Bhagwati, seorang kapten Marin dan bekas ketua Rangkaian Tindakan Wanita Perkhidmatan, berkata keputusannya untuk meninggalkan Kor Marin pada tahun 2004 adalah disebabkan oleh dasar pengecualian pertempuran.

"Saya tahu banyak wanita kerjaya yang telah terbantut oleh pengecualian pertempuran di semua cawangan," kata Bhagwati, yang dipanggil keputusan "detik bersejarah."

"Saya tidak mengharapkan ia datang begitu sahaja," katanya.

Langkah itu datang hampir setahun selepas Pentagon mengumumkan dasar yang dibuka 14.000 pekerjaan baru kepada wanita tetapi masih dilarang mereka daripada berkhidmat dalam infantri, perisai dan unit operasi khas yang utama fungsi adalah untuk melibatkan diri dalam pertempuran barisan hadapan.

Bagi Panetta, ia akan menambah kepada legasi beliau sebagai setiausaha yang menyelia akhir "Jangan Tanya, Jangan Beritahu" dan menolak proses untuk menamatkan diskriminasi terhadap wanita.

Ditanya tahun lepas mengapa wanita yang telah berkhidmat di Iraq dan Afghanistan menjalankan butiran keselamatan dan carian dari rumah ke rumah masih secara rasmi dihalang dari kedudukan pertempuran, pegawai Pentagon berkata perkhidmatan yang ingin untuk melihat bagaimana mereka dilakukan dalam jawatan baru sebelum membuka lagi .

(Laporan oleh Eric Johnson tambahan di Chicago, Marty Graham di San Diego dan David Brunnstrom di Washington; Penyuntingan oleh Sandra Maler dan David Brunnstrom)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers