Gaya retro Eric Choong

fashion, lifestyle, Retro, Gaya retro Eric Choong
ANTARA selebriti yang turut sama dalam pelancaran jenama Freedom by Eric Choong baru-baru ini.

BUAT julung-julung kali, Eric Choong menampilkan koleksi istimewa khas lelaki dengan mengembalikan saat riang dan kerancakan era 60-an serta 70-an melalui signatur gaya tersendiri.

Ilham di sebalik edisi terhad itu diperoleh dari tempat kelahiran Eric di Ipoh, Perak yang menempatkan bangunan-bangunan memorial dan kopitiam yang menjadi persinggahan orang ramai selepas seharian penat bekerja.

“Masih segar dalam ingatan saya apabila orang ramai berkumpul dan menari pada hujung minggu mengikut tarian agogo sambil menyarungkan baju-baju corak petak dan rona-rona menarik,” ujarnya ketika ditemui usai majlis pelancaran koleksi lelaki edisi terhad, Freedom by Eric Choong baru-baru ini.

Berdasarkan kenangan indah tersebut, Eric menghasilkan rekaan segar dengan suntikan elemen era itu yang banyak ditampilkan menerusi kombinasi corak jaluran dan kotak. Ia turut diserlahkan dengan variasi rona terang dan kontra.

Koleksi baju-baju merangkumi kemeja lengan panjang, manakala seluar pula menggunakan fabrik kapas untuk seluar pendek dan seluar panjang Chino dengan potongan moden.

“Jahitan mengikut era 70-an dapat dilihat pada jaket dan blazer dengan rekaan berstruktur menggunakan kapas tenunan tangan. Ia dipadankan dengan bowtie rona sama,” ujarnya.

Tambah menarik, setiap rekaan yang dihasilkan adalah versatil kerana ia boleh digunakan oleh kaum wanita yang ingin bergaya bak seorang maskulin. Menurut Eric, penggunaan warna yang ceria, corak dan potongan moden membuatkan ia boleh menjadi pakaian sedondon buat pasangan sejoli.

Kesemua koleksi Eric boleh didapati pada Januari 2012 di beberapa gedung pakaian

terpilih antaranya Robinson, Parkson, Ruffey, Sungei Wang

dan Tangs.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers