O album bulat bunyi, kata

KOMUNITI Salam Musik antaranya terdiri daripada (dari kiri) Jaz, Kamal Razali, Ammar Habir, Eyza Bahra, Salam, Tip, Payung, Bulya, Ferdy dan Djambul.


INTRO lagu Arus bermula dengan petikan gitar akustik oleh Ammar Habir dan Rajindra Ranna. Ia menjadi pembuka selera terhadap album kumpulan yang memenangi anugerah Album Terbaik dalam Anugerah Industri Muzik ke-19 baru-baru ini.
Album dengan 12 buah lagu ini merupakan album terbaik yang padat bunyi dan kata. Album kedua Salam Musik dengan tajuk O ini wajar dimiliki khalayak.
Dalam album ini juga dihadiahkan balutan irama, melodi dan lirik yang berpadu dalam perjuangan muzik Salam Musik. Perjuangan mereka jelas dan tulus. Ini terlafaz daripada album yang baru sahaja dilancarkan Khamis lalu.
Jelas dalam setiap lagu yang dibawakan, mereka ini pembuat lirik yang kuat dan berani. Penulis sangat tertarik pada lagu bertajuk Aku Pelat yang menampilkan bait-bait jujur dan menarik. Antara lain yang mereka lontarkan ialah 'Pada pokok diri dan kata berguguran, dari jari ke alat tulis semua mereka tepis.' Lagu ini dinyanyikan Salam Musik bersama Zion Dread.
O
Artis: Salam Musik
Lagu-lagu: ArusrelaYou PlaceKotorBangkitJangan Nangis


Dalam album ini terdapat beberapa buah lagu bahasa Inggeris. Menariknya, seperti intro pada lagu Your Place, awalnya dimulakan gendangan djembe dan bongo. Mengalir rasa nusantara dalam paduan lagu bahasa Inggeris dan muzik Melayu yang menjadikannya sebuah fusion yang menarik.
Seperti yang mereka sering katakan, Salam Musik membawakan muzik rakyat untuk rakyat yang sarat dengan mesej-mesej yang berguna. Jelas bukan sekadar sebuah hiburan, penubuhan komuniti Salam dengan muzik mereka ini punya hala tuju yang wajar disokong.
Lagu Bangkit adalah lagu paling menonjol dalam album ini. Lirik nukilan Altimet dan Ashraf A. Azlan ini cukup padu dan memberikan mesej yang patut didalami pendengar. Suara Altimet yang jelas membuatkan lagu ini bangkit dalam jiwa dan rasa.
Begitu juga lagu Penawar nyanyian bersama Pita Hati dan Sayla. Lagu seperti ini harus didengar, dibaca dan difikir. Bukan sekadar dengar.
Komen Sofia: Album ini adalah sebuah album perjuangan. Bak kata Salam Musik 'Keris dulu dalam tangan sekarang dalam otak'.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers