58 tahun merdeka: Malaysia berjaya lahirkan rakyat berhutang

58 tahun merdeka: Malaysia berjaya lahirkan rakyat berhutang
Hasil negara pula dieksploitasi menjadi senjata politik
daripada menjadi kekuatan yang memacu kemajuan negara.

Kejayaan Malaysia selepas 58 tahun merdeka ialah melahirkan rakyat yang berhutang keliling pinggang, kata Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, beban hutang yang semakin parah ibarat ‘penjara baru’ buat rakyat negara ini walaupun negara kaya dengan sumber asli.

“Berjaya cemerlang ke universiti, namun yang menunggu mereka ialah puluhan ribu hutang PTPTN. Kemudian di awal alam pekerjaan mereka, hutang rumah, kereta dan sara hidup mengetuk di pintu dompet.

“Ini adalah ‘penjara alam baru’ buat rakyat hari ini meskipun sumber asli yang ada di Malaysia menjadi kecemburuan dunia.

“Lihatlah nasib peneroka Felda hari ini yang dijanjikan mimpi indah ketika kerajaan mahu membawa FGV ke Bursa Malaysia. Kini, mereka berhutang untuk membayar saham yang dijanjikan keuntungan berganda,” katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Tuan Ibrahim berkata, tidak ada istilah merdeka sekiranya rakyat negara ini terus dihimpit dengan hutang yang melampau sehingga masih ada lagi yang kelaparan dan terpaksa menangguhkan pengajian kerana kesempitan hidup.

“Di saat kepimpinan negara bergelut bagi menjawab dana negara di 1MDB yang diselewengkan dan asal usul dana RM2.6 billion di akaun Perdana Menteri dan bagaimana ia telah dibelanjakan, rakyat berpendapatan rendah dan sederhana pula bergelumang dengan kos hidup yang sangat membebankan,” katanya.

Beliau berkata, hasil negara dieksploitasi menjadi senjata politik daripada menjadi kekuatan yang memacu kemajuan negara.

Katanya, kegagalan itu menyebabkan negara semakin jauh ketinggalan berbanding Singapura, Korea, Jepun bahkan kini Vietnam dan Kemboja yang semakin pesat membangun.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers