Benarkah kerajaan mahu beli kapal perang RM3 billion?

Benarkah kerajaan mahu beli kapal perang RM3 billion?
Rafizi Ramli mendedahkan perkara itu berdasarkan laporan antarabangsa
France Russia Mistral Ships Update: Malaysia To Buy Aircraft Carrier' bertarikh 26 Ogos 2015.

Kerajaan Malaysia didakwa bakal membeli sebuah kapal perang Mistral dari Perancis bernilai RM3 bilion.

Dakwaan itu dibuat Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, berdasarkan laporan antarabangsa yang bertajuk ‘France Russia Mistral Ships Update: Malaysia To Buy Aircraft Carrier’ bertarikh 26 Ogos 2015.

“Akhbar antarabangsa melaporkan Menteri Pertahanan Perancis, Jean Yves Le Drian bakal mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam rangka lawatan dua hari ke Malaysia.

“Rombongan ini akan turut disertai oleh wakil-wakil industri persenjataan Perancis termasuklah Dassault Aviation, Thales, Safran, oleh itu timbul desas desus bahawa lawatan ini adalah untuk merundingkan penjualan sebuah kapal perang Mistral kepada kerajaan Malaysia,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR pada Selasa.

Setiausaha Agung PKR itu berkata, berdasarkan semakan menunjukkan sebuah kapal terbang Mistral ini dianggarkan berharga sekitar USD600 juta pada tahun 2012.

“Mengambil kira kenaikan harga ‎dan kadar mata wang sekarang terkini, ini bermakna kos pembelian kapal perang Mistral ini boleh mencecah RM 2.6 bilion.

“Oleh itu, mengambil kira kontrak penyelenggaraan dan bantuan teknikal yang selalunya bernilai ratusan juta, saya menganggarkan pembelian ini boleh memakan RM3 bilion dana rakyat,” katanya.

Sehubungan itu, beliau mendesak supaya Perdana Menteri,dan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein membentangkan perkara itu kepada Parlimen Oktober nanti.

Katanya, pembelian tersebut tidak tidak sesuai memandangkan keadaan ekonomi semasa negara dalam keadaan parah dan pembelian itu bakal mencetuskan kontroversi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers