Pelajar Malaysia di luar negara seperti dalam ‘neraka’

Pelajar Malaysia di luar negara seperti dalam ‘neraka’
kerajaan Malaysia terlalu bangga dengan pembangunan modal
insan sedangkan pelajar di luar negara pun mereka tidak mampu membantu.

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) membidas kerajaan Malaysia yang ghairah mengembar-gemburkan negara ini seperti ‘syurga’ tetapi hakikatnya pelajar di luar negara berada seperti dalam ‘neraka.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali menyuarakan kemarahan itu ekoran kegagalan kerajaan membantu pelajar Malaysia yang kesempitan berikutan kejatuhan merudum nilai Ringgit.

Katanya, kerajaan Malaysia terlalu bangga dengan pembangunan modal insan sedangkan pelajar di luar negara pun mereka tidak mampu membantu.

“Rugi kepada negara dan bangsa, apa yang dikatakan pembangunan modal insan tapi budak-budak belajar tak mampu nak biayai.

“Seperti guruh di langit digembar-gemburkan Malaysia seperti ‘syurga’ tapi pelajar duduk dalam ‘neraka’,” katanya.

Ibrahim mendesak Majlis Amanah Rakyat (MARA) menjual hartanah bernilai RM63 juta di Australia bagi membiayai pelajar Melaysia yang tidak mendapat biasiswa dan pinjaman pelajaran di luar negara.

Katanya, beliau ‘kecewa’ apabila 40 pelajar Universiti di Mesir mengadu kepadanya berdepan masalah kewangan dalam meneruskan pelajaran ekoran tidak mendapat biasiswa dan pinjaman daripada pihak kerajaan.

“Saya cadang MARA jual tanah di Melbourne Australia. MARA harus kumpul duit yang ada bantu pelajar yang tak ada pinjaman ni,” katanya.

Katanya, jika hartanah di Australia itu tidak mencukupi bagi membantu pelajar Malaysia di luar negara, Ibrahim mencadangkan MARA menjual aset mereka di negara lain.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers