PETRONAS raih untung RM55.3b

PETRONAS mencatatkan keuntungan sebelum cukai RM55.3 bilion bagi setengah tahun berakhir 30 Jun 2014, peningkatan sembilan peratus daripada RM50.8 bilion dalam tempoh sama tahun sebelumnya.

Ia diraih daripada pendapatan yang meningkat 12 peratus kepada RM169.4 bilion, berbanding RM151.1 bilion yang dicatatkan dalam tempoh sama tahun kewangan 2013.

Dalam dikaji, pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) meningkat 15 peratus kepada RM69.8 bilion daripada RM60.7 bilion dalam tempoh sama tahun lalu.

Hasil daripada prestasi positif itu, syarikat minyak dan gas nasional itu meraih keuntungan bersih RM39.8 bilion, naik 12 peratus berbanding RM35.6 bilion sebelumnya.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan PETRONAS, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas, berkata prestasi kewangan kukuh pada separuh pertama tahun kewangan semasa dipacu oleh pertumbuhan enam peratus dalam pengeluaran minyak di Malaysia, Iraq, Sudan Selatan, Kanada dan Turkmenistan.

Katanya, penjualan gas lebih tinggi iaitu meningkat lima peratus disokong pertambahan bekalan daripada terminal pemprosesan semula (RGT) di Sungai Udang, Melaka yang siap sepenuhnya pada Mei 2013 turut memberi sumbangan signifikan kepada PETRONAS.

Sokong prestasi kumpulan
“Peningkatan harga gas dan pertukaran mata wang yang kompetitif turut menyokong prestasi positif kumpulan bagi separuh pertama tahun ini,” katanya pada taklimat media keputusan kewangan suku kedua PETRONAS di Kuala Lumpur, semalam.

Turut hadir, Pengerusi PETRONAS, Tan Sri Mohd Sidek Hassan; Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan PETRONAS, Datuk George Ratilal; Ketua Pegawai Operasi PETRONAS, Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin; dan Naib Presiden Eksekutif, Datuk Wee Yiaw Hin.

Bagi suku kedua berakhir 30 Jun 2014, keuntungan sebelum cukai PETRONAS meningkat 28 peratus kepada RM28.1 bilion daripada RM22 bilion dalam tempoh sama tahun lalu berikutan sokongan pendapatan yang tinggi.

Pendapatannya meningkat 15 peratus kepada RM85.4 bilion daripada RM74.4 bilion sebelumnya, dipacu oleh peningkatan pengeluaran, jualan gas tinggi dan kadar pertukaran yang menguntungkan.


View the original article here

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers