MH17: Bapa lega jenazah anak dibawa pulang

Pagoh: Penemuan jenazahnya, melegakan kami sekeluarga. Sekurang-kurangnya membuatkan kami tenteram kerana dapat melihat pusaranya kelak, kata Mohd Salim Sarmon.

Identiti anaknya, Mohd Ali, 30, yang juga mangsa tragedi MH17, dikenal pasti di antara 16 mangsa rakyat Malaysia menerusi siasatan forensik di Belanda.

Mohd Salim, 65, berkata beliau dimaklumkan status itu oleh dua pegawai Penerbangan Malaysia (MAS) yang datang ke rumahnya di Kampung Jayor, di sini, pada Sabtu lalu, bagi menyampaikan perkembangan terkini tragedi MH17.

Perkembangan terkini

Katanya, pengurusan MAS tidak memaklumkan tarikh jenazah anaknya akan dibawa pulang ke Malaysia, namun memberi jaminan mereka akan sentiasa menyalurkan perkembangan terkini mengenai proses itu.

Mereka datang ke rumah jam 8.30 malam memaklumkan perkembangan mengenai anak saya.

Mereka mengesahkan jenazah anak saya sudah dikenal pasti hasil ujian forensik dan DNA yang dilakukan di Belanda.
Perkembangan ini sekali gus memberi kelegaan kepada saya dan ahli keluarga lain. Sebelum ini, saya dan isteri tidak dapat melelapkan mata kerana sentiasa mengenangkan arwah, selain mendengar pelbagai versi cerita di media sosial walaupun kebanyakan tidak benar, katanya.

Allahyarham Mohd Ali adalah calon pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) yang sedang mengikuti pengajian peringkat PhD di Universiti Erasmus, Rotterdam, Belanda.

Mohd Salim berkata, beliau sekeluarga juga reda dengan pemergian Mohd Ali dan kini membuat persediaan menyambut kepulangan jenazah.

Katanya, setakat ini pengurusan MAS belum memberi apa-apa maklumat, sama ada beliau perlu ke Amsterdam, Belanda atau hanya menunggu di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk menyambut jenazah.

Jenazah arwah akan dibawa pulang ke rumah kami untuk disembahyangkan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Raja dekat sini, katanya.

Mohd Salim berkata, beliau dijangka ke Amsterdam, Belanda sebaik semua urusan pengebumian jenazah anaknya disempurnakan bagi menguruskan beberapa perkara termasuk membawa pulang barangan peribadi, urusan rumah sewa serta pengajian Allahyarham.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers