Haliza Misbun: Rozana Masih Belum Terima Surat Saman Dari Pihak Awie!

Haliza Misbun: Rozana Masih Belum Terima Surat Saman Dari Pihak Awie!


Haliza Misbun: Rozana masih belum terima surat saman dari pihak Awie maka selagi itulah perintah Ex-Parte yang didakwa dikeluarkan makhamah itu tidak sah.  

KUALA LUMPUR, 23 JULAI 2014: Hak jagaan sementara yang diberikan oleh mahkamah syariah ke atas Awie barangkali telah disambut dengan rasa syukur oleh vokalis kumpulan Wings itu.

Namun, apakah pula maklum balas di pihak Rozana Misbun, sedangkan dari awal lagi sudah timbul isu mengenai surat nikah sepertimana yang dibangkitkan oleh seorang blogger bernama sangkalajari9.

Haliza Misbun: Rozana Masih Belum Terima Surat Saman Dari Pihak Awie!


Pelakon Haliza Misbun bagi pihaknya adiknya berpendapat, keputusan yang dibuat oleh mahkamah syariah itu adalah perintah Ex-Parte iaitu perintah yang dipohon dari sebelah pihak sahaja dimana permohonan plaintif (penuntut) untuk mendengar kes tanpa kehadiran tertuduh (defendan).

"Namun sungguhpun demikian, selagi surat saman tersebut tidak disampaikan terus ke tangan adik saya, Rozana Misbun maka selagi itulah perintah Ex-Parte yang didakwa dikeluarkan makhamah itu tidak sah.

"Sehingga kenyataan ini dibuat, surat saman tersebut masih belum diperolehi adik saya sedangkan makhamah (sebagaimana yang dilaporkan di dada-dada akhbar) telah menetapkan sesi 'Sulh' pada 6 Ogos depan.

"Ingin saya tekankan sekali lagi, selagi surat saman itu masih belum dikemukakan kepada Rozana secara serahan tangan, bermakna perintah itu boleh diketepikan dan adik saya berhak menjenguk anak-anaknya pada bila-bila masa sahaja.

"Tindakan mededahkan butir-butir perintah Ex-Parte kepada media secara berleluasa sebelum penerima saman sendiri menerima surat saman terbabit boleh disifatkan melanggar etika guaman dan menghina mahkamah," katanya kepada portal Murai.

Dalam perkembangan lain, Haliza Misbun juga turut menjawab mengenai tuduhan segelintir pihak yang menganggap bahawa dia tidak layak untuk membantu kemelut yang berlaku di dalam rumahtangga adiknya, Rozana dengan Awie semata-mata kerana dia masih lagi berstatus bujang serta belum berkahwin pada usia 41 tahun.

"Dimana relevennya status saya sebagai 'andartu' untuk tidak melayakkan saya bersuara dalam mendepani kes-kes yang melibatkan adik saya, Rozana Misbun?

"Sebagai kakak, tanggungjawab saya untuk melindunginya. Tidak perlu tunggu untuk berkahwin dan bergelar isteri atau janda mahupun ibu tunggal beranak lapan sekalipun, bagi melihat kepincangan dalam sesuatu perkara.

Cukup dengan cerdik akal dan tidak buta mata hati dalam melihat kebenaran hakiki," katanya lagi.


Comments

Post a Comment

Follow My Twitter http://twitter.com/iskandarX @iskandarX
Follow My Facebook http://facebook.ocm/iskandarX
Follow My Blog http://feeds.feedburner.com/IskandarxSociety-MakeMoneyOnlineIskandarxStylo
Follow Me on Google ++ https://plus.google.com/u/0/102871867053782912924
Jika Artikel ini Memuaskan Hati Anda, Sila Tulis Review Untuk Kami di: http://www.alexa.com/write/review/iskandarx.com.my

Please Use Proper Words To Comment. Do not put your site or any url link inside comment box please or I will remove the comment.


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers