Perubahan Yang Diharapkan Selebriti di 2014

Perubahan Yang Diharapkan Selebriti di 2014


2013 telah pun melabuhkan tirainya. Banyak kenangan pahit manis, pelbagai kejayaan diraih, tidak kurang juga beberapa kontroversi panas tercatat dalam lipatan kalendar 2013.

Untuk tahun 2013 juga, pihak berwajib turut tidak melupakan industri seni tempatan dengan menyediakan dana dan geran bagi membangunkan industri kreatif negara yang dilihat semakin berkembang dan maju hari demi hari. 

Bersempena dengan sambutan tahun baru 2014 ini, is mendapatkan pandangan beberapa orang selebriti mengenai apakah perubahan yang mereka inginkan dalam industri seni.

Ezzaty Abdullah


Ezzaty Abdullah


Sebagai pelakon yang baru sahaja berjinak dalam industri seni tempatan, saya rasa bersyukur kerana mendapat pengalaman berharga apabila menjejakkan kaki dalam industri ini sepanjang tahun 2013. Apa yang saya harapkan untuk tahun 2014 adalah karya dalam industri hiburan, tidak kiralah sama ada industri nyanyian atau lakonan Malaysia akan menjadi lebih berkualiti. 

Saya juga berharap produk-produk kita dapat diterima oleh semua dan industri seni Malaysia akan lebih membangun maju. Bagi diri saya sendiri, saya berharap perubahan imej dan cara lakonan saya akan membuatkan kerja-kerja saya lebih mantap dan berkualiti.

Marsha Milan


Marsha Milan


Bersempena dengan kedatangan tahun baru, saya inginkan lebih banyak karya yang serius, relevan dan tidak klise bagi disatukan dalam suasana industri hiburan sekarang yang sedang pesat berkembang, tidak mengira sama ada dalam pembikinan lagu ataupun skrip sesuatu naskah drama atau filem. 

Dunia hiburan kita makin berkembang, jadi sayang rasanya jika hasil usaha penggiat seni tempatan tidak diberi perhatian oleh masyarakat, jadi apa yang saya harapkan ialah masyarakat menyokong hasil usaha penggiat seni tempatan dalam memajukan industri seni kita.

Asmidar


Asmidar


Diharapkan sempena kedatangan tahun baru ini, industri seni tempatan akan lebih maju terutama sekali dalam aspek penerimaan orang luar terhadap bakat-bakat tempatan. Saya juga mengimpikan untuk melihat banyak bakat tempatan mempunyai lebih peluang untuk mengembangkan sayap seni mereka ke peringkat antarabangsa. Jika selama ini ada persepsi yang penyanyi atau pelakon kita susah untuk mencari rezeki di luar negara, saya harapkan tahun 2014 akan memberi sinar dan menghapuskan persepsi tersebut.


Hanez Suraya


Hanez Suraya


Dalam bidang lakonan, saya mengharapkan karya kita sendiri iaitu drama atau filem tempatan semakin mendapat perhatian menyeluruh semua pihak, tidak kira masyarakat kita sendiri ataupun orang luar. Menyentuh aspek pembayaran pula, saya harapkan bayaran lebih setimpal untuk semua pelakon. 

Saya berkata begini bukanlah untuk bersikap ‘demanding’, tapi saya mahukan sikap tolak ansur antara pemain seni itu sendiri dan syarikat produksi. Terutamanya kepada artis-artis veteran kita, mereka haruslah dihargai dan diberikan bayaran setimpal dengan pengalaman dan kualiti kerja mereka. Bagi diri saya sendiri, saya mahu untuk mencuba watak-watak yang berbeza dan mencabar berbanding watak-watak yang pernah saya bawakan sebelum ini.

Amar Baharin


Amar Baharin


Banyak sebenarnya perubahan yang saya ingin lihat dalam industri seni kita. Bagi saya, industri hiburan kita, terutamanya bidang lakonan, sistem administrasi masih lagi kurang terurus. Secara keseluruhan produksi itu sendiri, baik daripada segi penceritaan, skrip, bajet produksi dan sebagainya haruslah ditingkatkan sistemnya. 

Sebagai contoh, lihat sahaja industri nyanyian. Penyanyi jarang muncul di kaca televisyen untuk melakukan persembahan berbanding pelakon-pelakon yang selalu muncul menerusi drama dan telefilem, tetapi bidang nyanyian ada kutipan royalti dan perkara yang sebaliknya terjadi dalam bidang lakonan. Saya berharap sempena dengan kedatangan tahun baru, urusan sistem dalam bidang lakonan dan penyiaran dapat dipertingkatkan lagi, semakin lama semakin baik dan berkembang.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers