Mamma Mia, James Bond Ke IB di 2014

Mamma Mia, James Bond Ke IB di 2014

Mamma Mia, James Bond Ke IB di 2014

Tahun 2014 bakal membariskan produksi-produksi yang sering bekerjasama dengan Istana Budaya (IB), keputusan ini diambil rentetan banyak produksi yang menarik diri di saat akhir yang memberikan masalah kepada pihak IB.

“Kita tidak ingin mengendahkan kata-kata mereka di luar yang mengatakan IB pilih kasih kerana hanya mementaskan program milik sesentengah produksi sahaja kerana kita tidak mahu peristiwa yang terjadi pada tahun 2013 berulang lagi pada tahun hadapan.

Pihak IB juga mengambil pendekatan untuk menjadi lebih tegas serta menaikkan kadar deposit sebanyak 20 peratus bagi mengelak masalah menarik diri di saat-saat akhir. Pendekatan ini diambil kerana sebelum ini sebanyak 14 buah produksi menarik diri yang mendatangkan masalah kepada pihak IB.

Kami mengharapkan yang terbaik untuk tahun 2014 kerana barisan yang terlibat adalah merupakan pihak yang sering berurusan dan mempunyai rekod yang baik dengan IB. Kami juga mempertimbangkan untuk menambah syarat-syarat untuk mendapatkan slot di IB,” ujar Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Mohamed Juhari Shaarani ketika ditemui di pelancaran Program 2014 Istana Budaya pada Sabtu.

Mamma Mia, James Bond Ke IB di 2014


Tambah Mohamed Johari, tahun 2014 bakal menyaksikan pelbagai program yang didominasi oleh pihak antarabangsa bagi menarik pelancong untuk berkunjung ke IB bersempena Tahun Melawat Malaysia 2014.

“Beberapa buah pementasan bakal menggabungkan kombinasi antara bintang-bintang luar bergandingan dengan bintang tempatan. Hal ini diharap mampu menarik khayalak dari Singapura, Indonesia dan Brunei,” ujarnya.

Antara program antarabangsa yang bakal mengegarkan pentas IB adalah The Next (21-13 Februari), Mamma Mia (15-25 Disember), An Evening With James Bond (14-15 November), Mystic India The Musical (15-24 Ogos), An Evening: Bruno Mars & Ne- Yo (29 Mei) dan International Ballet Gala (9-10 Ogos).

Mamma Mia, James Bond Ke IB di 2014


Malah Mohamed Johari juga turut melahirkan rasa terujanya dengan barisan produksi tempatan yang tampil dengan pelbagai idea kreatif. Persembahan Salamiah Hassan bakal membuka pentas IB bagi tahun 2014 bermula pada 10 hingga 12 Januari dengan Konsert Gelombang Salamiah Hassan.

Seterusnya diikuti dengan OTM Bersama Bintang (24-26 Januari), Konsert DiRaja UUM Bersama Orkestra Seni Kebangsaan (14- 16 Februari), Konsert Muzikal Suara Kita (3-9 Mac), Konsert Kuala Lumpur (4-5 April) dan banyak lagi.

Teater yang dijangka mampu menarik para peminat untuk memenuhi IB adalah teater Isabella (21-17 Jun) yang menampilkan Aaron Aziz sekalu teraju utama, Teater Projek Kahwin (6-14 Jun), Rejang Sebuah Muzikal (12-21 September), Konsert Gemersik...Ahmad Jais Dalam Kenangan (28-31 Ogos) dan Dibawah Lindungan Kaabah yang bakal menampilkan Adi Putra pada 9 hingga 18 Mei.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers