Tolak diet, Ramona Zamzam tetap langsing!

Malaysia, Hiburan, Artis Malaysia, Selebriti, Tolak, Diet, Ramona Zamzam, tetap, Langsing,


WARTAWAN SINAR HARIAN
20 Jun 2013

MUNGKIN nama gadis kelahiran Ipoh, Perak tidak sepopular rakan seperjuangannya seperti Neelofa dan Izara Aishah, namun kehadirannya sedikit sebanyak memeriahkan pentas industri seni tempatan.

Bermula dengan bidang peragaan sejak sembilan tahun lalu ketika berusia 12 tahun, dia kemudiannya terus mendapat tempat dalam bidang lakonan apabila muncul sebagai pelakon pembantu dalam filem Castelo.

Pun begitu, kerana masih belajar, dia terpaksa membatalkan niatnya untuk terus aktif sebagai pelakon.

Kemudian, finalis Dewi Remaja 2009/2010 ini tidak menunggu lama, sebaliknya, apabila tamat sahaja zaman persekolahan, dia kembali berlakon dan membintangi beberapa filem seperti 2 Hati 1 Jiwa, Sitkom Nana Tanjung dan drama bersiri Otai.

Selepas itu, empunya nama Ros Ramona Qadira atau lebih dikenali sebagai Ramona Zamzam ini mula mengorak langkah.

Kini, pelakon Cinta Jangan Pergi ini mengakui rezekinya semakin bertambah dan sudah mula mempunyai peminat tersendiri.

Apa pun, dalam kesibukannya sebagai pelakon dan model, pelakon berusia 23 tahun ini tidak pernah lupa menjaga kesihatan dan kecantikan yang dikurniakan kepadanya.

Akuinya, dia sangat suka manjakan dirinya  dan menjaganya dengan rutin tersendiri.

Pengertian cantik bagi anda?

Cantik bagi saya haruslah datang secara keseluruhan. Saya percaya dengan kecantikan dalaman kerana jika kita cantik dari dalam itulah yg akan membantu untuk cantik di luar juga. Satu lagi saya percaya pada keyakinan, apabila adanya keyakinan dalam diri, secara tidak langsung ia akan membantu diri kita tampak cantik secara automatik.

Anda mempunyai tubuh yang langsing, bagaimana anda mengawal berat badan?

Sebenarnya, saya tak kawal pun. Saya seorang perempuan yang langsung tak diet dan tak kawal berat badan sebab saya terlalu suka makan. Tapi tak dinafikan saya akan sedaya upaya untuk cuba makan makanan yang sesihat mungkin. Misalnya,  bangun pagi saya akan pastikan makan buah dulu dan minum air hanya selepas 30 minit selepas makan. Tapi, saya akan makan apa sahaja yang saya nak.

Cara pemakanan yang anda amalkan?

Saya makan banyak kali, kadang-kadang lima hingga enam kali sehari. Tetapi setiap hidangan diambil dalam jumlah kecil. Lagipun perut saya kecil jadi jumlah yang diambil pun sikit-sikit, cuma yang penting jangan tinggalkan sayuran.

Bagaimana dengan suplemen atau makanan tambahan lain untuk kecergasan tubuh?

Saya ada makan ubat ginseng cina untuk buang lebihan toksik dalam badan. Dalam pada itu, saya juga akan makan evening primrose oil jika berkesempatan. Saya juga mengamalkan minum air masak dengan banyak.

Adakah anda gemar bersenam?
Kalau waktu sibuk memang tak sempat nak bersenam, tetapi bila ada waktu lapang, saya akan senaman all out dan 'gila-gila'. Untuk sekarang saya hanya fokus pada badminton, berenang, yoga dan tarian zumba.

Bagaimana rutin penjagaan wajah?

Macam biasa saja. Cuma tip terbaik setakat ini yang saya lakukan adalah dengan mencuba tidak pakai makeup pada hari biasa. Sebab shooting dan selalu sangat bersolek tebal, jadi saya akan bagi kulit rehat supaya ia dapat bernafas dengan baik.

Bagaimana pula cara anda titik beratkan kesihatan rambut?

Pun biasa juga, saya hanya akan syampu, memakai pelembap rambut dan serum. That’s it!

Adakah anda gemar melakukan facial?

Oh, itu memang kerap, biasanya dalam dua hingga tiga kali setiap bulan.

Cara anda memanjakan diri?
Pergi spa dan lakukan manicure serta pedicure. Bila ada masa terluang juga, saya akan tidur lama-lama.

Aktiviti masa lapang?
Kalau free, saya lebih selesa keluar dengan keluarga dan kawan-kawan. Cuma, kalau ada extra free time, saya akan travel sebab saya memang kaki travel. Mungkin saya akan lari sekejap ke Port Dickson dan ke mana sahaja yang saya boleh buat getaway. Tapi, kalau ada masa panjang saya akan bercuti ke luar negara.

Sedikit mengenai perkembangan terbaru anda?
Kepada peminat saya, jangan lupa tonton drama terbaru saya Cinta Jangan Pergi yang disiarkan setiap Sabtu dan Ahad 8.30 malam di TV9. Selain itu, saya juga sedang sibuk dengan penggambaran drama Dendam Terindah.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers