Berjuta warga kota terjejas banjir

Berjuta, warga, kota, terjejas, banjir, 19,000, orang, hilang, tempat, tinggal, dan, meragut, tiga, nyawa, Jakarta, Indonesia, Luar Negara
Banjir besar mengakibatkan Jalan Sudirman, Jakarta
yang sentiasa sesak dengan trafik tiba-tiba lumpuh akibat banjir semalam.

JAKARTA - Banjir yang menyebabkan lebih 19,000 orang hilang tempat tinggal dan meragut tiga nyawa di ibu kota Indonesia di sini semalam turut memaksa Presiden Susilo Bambang Yudhoyono menyingsingkan seluarnya.

Lebih 50 peratus kawasan di pusat bandar raya ini kini lumpuh selepas dibanjiri air bah berlumpur hingga ke paras pinggang.

Dalam pada itu lebih 100,000 buah rumah terjejas akibat banjir di kota metropolitan ini yang dihuni seramai 20 juta orang dan terkenal kerana kesesakan lalu lintas yang kronik.

Disebabkan keadaan yang teruk itu, Kerajaan Pentadbiran Ibu Kota Jakarta telah mengisytiharkan Darurat Banjir untuk kawasan Jakarta mulai semalam hingga 27 Januari.

Air bah juga menyebabkan ramai pemandu tersekat selama berjam-jam pada waktu pagi.

Penunggang-penunggang basikal pula terpaksa menolak kenderaan dua roda mereka dengan hanya hendal dan pelana basikal yang masih kelihatan.

Dalam bencana kali ini, Susilo dirakam menggulungkan kaki seluarnya hingga ke lutut ketika mengharungi air banjir di perkarangan Istana Presiden di sini.

Pekarangan istana berkenaan kini ditenggelami air sehingga paras buku lali.

"Jakarta kini dilanda banjir, saya berharap tidak akan ada terlalu ramai mangsa," kata Susilo kepada kumpulan jurugambar media.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers