Penanda awal kewafatan Nabi

Penanda awal kewafatan Nabi

Penanda awal kewafatan Nabi


Penanda awal kewafatan Nabi, PERSOALAN berhubung riwayat kewafatan Rasulullah SAW sering menjadi tajuk perbincangan dalam kalangan pengkaji. Namun setiap riwayat yang disampaikan mestilah diteliti dahulu agar kita tidak terjerumus dalam menyampaikan perkara yang tidak pasti berkenaan Rasulullah SAW.

Di dalam Sahih al-Bukhari, tanda awal akan saat kematian Rasulullah itu disebutkan oleh Baginda ketika menyampaikan khutbah.

Menurut riwayat Abu Said al-Khudri, Rasulullah SAW dikatakan sedang menyampaikan khutbah lalu Baginda Nabi menyebutkan: "Sesungguhnya Allah telah memberi pilihan kepada seorang hamba sama ada untuk memilih dunia atau memilih berada disisi-Nya. Lalu hamba itu memilih untuk berada di sisi Allah." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Sebaik mendengar ucapan ini, Abu Bakar tiba-tiba menangis. Abu Said al-Khudri yang meriwayatkan hadis ini tertanya-tanya, apa yang menyebabkan Abu Bakar menangis. Setelah beberapa ketika barulah mereka faham bahawa perkataan 'hamba' yang disebutkan Rasulullah SAW itu adalah mengenai dirinya sendiri. Iaitu Rasulullah sudah memilih untuk berada di sisi Allah.

Ini adalah detik awal, tanda-tanda kedatangan saat kewafatan Rasulullah SAW. Sebahagian riwayat menunjukkan bahawa Rasulullah SAW mula menerima kesan racun Yahudi Khaibar yang dikatakan menjadi punca kewafatan Rasulullah.

Menurut riwayat al-Bukhari, Rasulullah SAW mengadu kepada Aisyah bahawa kesan racun yang dikenakan kepada Baginda sudah mula memberikan kesakitan. Sabda Rasulullah SAW: "Wahai 'Aisyah, aku masih merasakan kesan dari makanan yang sudah aku makan pada saat di Khaibar. Inilah saatnya terputusnya nafasku disebabkan oleh racun itu." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Untuk pengetahuan, setelah berlakunya kemenangan Khaibar, seorang perempuan Yahudi bernama Zainab binti al-Harith sudah memberikan daging kambing yang beracun kepada Rasulullah SAW.

Rasulullah sempat meluahkan daging itu setelah dimaklumkan berkenaan racun tersebut. Namun seorang sahabat bernama Bisyr bin al-Barra tidak mengetahui mengenai perkara itu dan meninggal serta-merta selepas memakan daging itu.

Rasulullah SAW memanggil perempuan Yahudi itu dan bertanya mengapa dia melakukan sedemikian. Perempuan Yahudi itu menjawab bahawa tujuan dia melakukan sedemikian adalah kerana ingin menguji Rasulullah. Sekiranya benar dia seorang Nabi, maka racun itu sepatutnya tidak memberikan mudarat kepada Baginda.

Apakah Rasulullah tidak terpelihara (maksum)? Apakah hadis ini bercanggah dengan ayat al-Quran?

Meneliti hadis ini, ada dalam kalangan pengkaji yang bertanya, apakah hadis racun ini bercanggah dengan ayat al-Quran? Ini kerana dalam al-Quran, Allah menegaskan bahawa: "Allah memelihara kamu dari manusia." (Surah al-Maidah: 67).

Manakala hadis di atas pula seolah menunjukkan yang racun terbabit memberikan kesan kepada Rasulullah.

Sebenarnya tiada percanggahan di antara ayat ini dengan hadis yang sahih. Ayat daripada Surah al-Maidah itu menggambarkan betapa Rasulullah dipelihara oleh Allah dalam banyak keadaan.

Kata al-Imam Ibn Kathir, perhatikan bagaimana Allah menyelamatkan Rasulullah SAW daripada ancaman bunuh Quraish, menghilangkan Rasulullah daripada pandangan mata Quraish, memberikan kemenangan bahkan kambing yang beracun itu sendiri memaklumkan kepada Rasulullah mengenai racun itu.

Bererti Allah memelihara Rasulullah SAW dari sebarang kemudaratan. Hadis itu sekadar memaklumkan salah satu punca sahaja sedangkan Allah penentu sebenar akan ajal Rasulullah.

Malah, pada hakikatnya, bukan racun itu sahaja menjadi punca kewafatan Rasulullah. Menurut al-Imam Ibn Abd al-Barr, Rasulullah sudah mula merasa sakit di rumah isterinya Saidatina Maimunah. Setelah itu Rasulullah mula mengadu sakit dan demam. Ini terjadi di rumah Saidatina Aisyah.

Riwayat-riwayat ini menunjukkan bahawa tanda sakit Rasulullah berlaku dari pelbagai keadaan. Bukan sekadar kambing beracun itu sahaja.

Kesakitan sakratul maut


Bukan sekadar demam dan pening kepala, Saidatina Aisyah turut menceritakan perihal sakratul maut yang dihadapi Rasulullah SAW. Kata Aisyah: "Bahawa di hadapan Rasulullah (ketika saat kewafatan Baginda) terdapat sebuah bekas berisi air. Baginda memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam air dan mengusap-usapkannya ke wajah, dan berkata, "Laa ilaaha illallaah, sesungguhnya kematian itu diiringi sakarat."

Sakaratul maut dari aspek bahasa adalah gabungan dari dua perkataan iaitu sakarat yang membawa maksud kemabukan atau hilang sedar akibat kesakitan yang amat. Manakala perkataan maut membawa
erti kematian.

Rasulullah sendiri melalui peristiwa ini sehingga pengsan membayangkan betapa dahsyat saat sakaratul maut ini.

Peristiwa kewafatan Rasulullah diriwayatkan beberapa sarjana hadis. Ia menggambarkan beberapa peristiwa dan kesakitan dilalui Baginda sebagai manusia sebelum saat kewafatan Baginda.

Penulis adalah Timbalan Pengarah Institut Sains Islam, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim)

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers