Projek Tuala Dapur Sashiko Mudah

Tambah corak Sashiko untuk Tuala anda



Jika minat anda tertarik pada corak sashiko, tetapi tidak cuba mana-mana lagi, anda mungkin juga telah cuba untuk memutuskan apa yang perlu cuba jahit. Ini tuala dapur mudah yang hebat untuk bermula!

Sashiko (sulaman rakyat Jepun) menggunakan satu bentuk berjalan jahitan untuk mewujudkan corak yang cantik, yang sering mengulangi atau mempunyai kesan yang berjubin. Hampir apa-apa corak sashiko mengulangi akan bekerja untuk projek ini.

Apa sahaja reka bentuk yang anda pilih boleh menjadi bersaiz, timbul dan berjubin untuk membuat band jahitan yang berjalan di sepanjang bahagian bawah tuala.

tuala sedia untuk stitch datang dalam banyak warna, yang membuat mereka latar belakang cerah dan menyeronokkan untuk jahitan putih klasik. Anda juga boleh bekerja dengan benang sashiko berwarna dan menjahit pada tuala putih tadi.

Jika anda tidak mempunyai benang sashiko, anda boleh cuba menggunakan semua enam helai benang sulaman terkandas atau kapas perle. Begitu juga, jarum anak patung adalah pengganti yang baik untuk jarum sashiko kerana mereka agak lama.

Bahan dan Penyediaan tuala Sashiko



Bahan-bahan

Tuala dapur untuk dijahit
Lakaran Sashiko
Jarum Sashiko atau jarum jahit panjang
Pembaris
pen larut air
Corak

Menandakan corak

Kerana kebanyakan corak sashiko direka untuk mengulangi dalam semua arah, pertama yang anda perlu untuk menentukan apa tepi band jahitan akan.

Untuk projek ini, saya menggunakan corak sashiko percuma 1. Saya diputar reka bentuk supaya ia adalah mendatar, kemudian menarik kelebihan lurus di bahagian atas dan bawah mengeluarkan garis melanjutkan.

Tandakan garis lurus untuk tuala, kira-kira 3 inci dari bahagian bawah. Menyelaraskan pinggir corak dengan baris ini. Anda akan perlu untuk menandakan corak dalam bahagian.

Bekerja dari pusat, mengesan corak. Kemudian, beratur corak sekali lagi di sebelah bahagian yang pertama tanda-tanda, memastikan bahawa corak mengulangi betul. Teruskan sehingga band corak pergi seluruh seluruh tuala.

Mendapatkan ulang yang betul adalah penting, tetapi ia juga boleh menjadi rumit. Jika anda merosakkan tanda-tanda, hanya kembali semula mengesan-the garis yang betul dan tandakan X melalui talian yang tidak boleh dijahit.

Menjahit Design Sashiko



Potong sekeping benang sashiko dan letak pada jarum.

Secara tradisinya, sashiko tidak menggunakan knot, tetapi ia adalah okay untuk melanggar peraturan. Terutamanya jika yang akan membuat jahitan selamat pada tuala yang akan dibasuh berulang kali.

Memuatkan sehingga jarum dengan sebanyak jahitan yang anda boleh sepanjang satu garis corak. Yang jahitan pada permukaan harus sedikit lebih lama daripada jahitan di bawah permukaan.

Seperti yang anda tarik benang melalui, jangan tarik jahitan terlalu ketat atau mereka akan kerut kain, yang tidak wajar dalam sashiko.

Adalah penting bahawa persimpangan garis adalah terbuka dan jahitan adalah seperti malah mungkin.

Apabila bekerja corak, mencari bagaimana anda boleh mengikuti garis dan membuat garisan berterusan jahitan tanpa melompat ke kawasan lain atau memerlukan untuk memulakan dan menghentikan terlalu kerap.

Peringkat Akhir Jahitan Tuala



Apabila semua jahitan selesai, rendam tuala untuk mengeluarkan tanda-tanda dan jemur untuk kering.

Seterika tuala dari belakang untuk mengelakkan menekan jahitan.

Jika anda mendapati bahawa beberapa jahitan kelihatan terlalu ketat, anda boleh sering juga mereka keluar dengan menarik kain sedikit pada berat sebelah, sudut ke sudut. Bahawa perubahan kecil akan menyesuaikan jahitan hanya cukup.

Satu set tuala ini membuat hadiah yang indah, terutama untuk rakan yang suka semua perkara Jepun.

Tetapi jika anda menjadi terlalu terikat kepada mereka untuk memberikan, ia adalah okay untuk memastikan mereka untuk diri sendiri.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers