Boleh Licorice Pastikan Anda Bebas Pedih Hulu Hati?

Boleh Licorice Pastikan Anda Bebas Pedih Hulu Hati?


Licorice (Glycyrrhiza glabra) merupakan herba yang kadang-kadang digunakan sebagai rawatan semula jadi untuk pedih ulu hati. Ia menyangka bahawa sebatian tertentu yang terdapat dalam akar likuoris boleh membantu mengurangkan kerengsaan yang dikaitkan dengan pedih ulu hati (penyakit biasa dan gejala utama refluks asid). Apabila digunakan untuk melegakan pedih ulu hati, likuoris sering diambil dalam bentuk kunyah tablet dan dimakan sebelum makan.

Kenapa Orang Kadang-kadang Gunakan Licorice untuk Pedih Hulu Hati?

Pedih Hulu Hati berlaku apabila isi perut anda bergerak semula ke dalam esofagus anda (tiub yang membawa makanan ke perut anda dari mulut anda).

Apabila cecair penghadaman mengalir ke dalam esofagus anda, asid yang terdapat dalam orang-cecair boleh menyebabkan kesakitan dan membakar sensasi di dada dan / atau tekak. Bersama-sama dengan menenangkan pedih ulu hati yang berkaitan dengan kerengsaan, likuoris dikatakan merangsang pelepasan bahan kimia yang terlibat dalam penyembuhan tisu rosak akibat refluks asid.

Pedih ulu hati adalah salah satu daripada beberapa masalah penghadaman dikatakan diperbaiki melalui penggunaan likuoris. masalah pencernaan yang lain biasanya dirawat dengan likuoris termasuk ulser perut dan gastritis (suatu keadaan yang ditandai dengan keradangan kronik lapisan perut).

Penyelidikan ke atas Licorice dan Pedih Hulu Hati

Walaupun pada masa ini adalah satu kekurangan ujian klinikal meneroka keberkesanan likuoris untuk melegakan pedih ulu hati, beberapa kajian menunjukkan bahawa herba boleh membantu merawat keadaan kesihatan yang berkaitan pedih ulu hati.

Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam Berasaskan Bukti Komplementari dan Alternatif Perubatan pada tahun 2012, sebagai contoh, penyelidik menguji kesan-kesan ekstrak likuoris dalam 50 orang dengan dispepsia fungsi (suatu keadaan yang sering disebabkan oleh refluks asid dan ditandai dengan gejala seperti pedih ulu hati dan senak).

Berbanding dengan pesakit diberikan plasebo selama 30 hari, orang-orang yang diberikan kepada 30 hari rawatan dengan ekstrak likuoris telah menunjukkan peningkatan yang ketara lebih besar dalam gejala seperti pedih ulu hati, sakit, dan memuntahkan.

Berkaitan: Pemulihan semula jadi untuk melegakan senak

Dalam kajian yang lebih awal (diterbitkan pada Pencernaan pada tahun 2004), satu formula herba yang mengandungi ekstrak likuoris, pudina, limau balsem, jemuju, pahit gula-gula berjambul dan Matricaria juga didapati mengurangkan gejala dispepsia berfungsi.

Selepas lapan minggu rawatan, 43.3 peratus daripada peserta melaporkan kelegaan lengkap tanda-tanda mereka (berbanding hanya 3.3 peratus pada kumpulan plasebo). Kajian ini melibatkan seramai 120 pesakit.

Tambahan pula, kajian yang diterbitkan dalam Gastroenterology Klinikal dan Eksperimen pada tahun 2013 mendapati bahawa pesakit refluks asid diberi kombinasi likuoris dan bilberry ekstrak bersama-sama dengan pantoprazole (ubat yang digunakan dalam rawatan refluks asid) mengalami peningkatan yang ketara dalam pedih ulu hati, sakit dada, dan abdomen bengkak. Satu percubaan klinikal selama lapan minggu panjang, kajian itu melibatkan 63 pesakit dengan refluks asid.

Kebimbangan keselamatan

Walaupun penggunaan jangka pendek makanan tambahan yang mengandungi likuoris biasanya dianggap selamat, makanan tambahan itu boleh mencetuskan beberapa kesan sampingan (termasuk sakit kepala, keletihan, dan pengekalan air).

Di samping itu, likuoris dikenali untuk berinteraksi dengan beberapa ubat-ubatan, termasuk warfarin dan ubat-ubatan lain yang digunakan untuk melambatkan pembekuan darah.

Ia harus diperhatikan bahawa glycyrrhizin (sebatian dijumpai di dalam likuoris) boleh meningkatkan tekanan darah apabila dimakan dalam jumlah yang besar untuk tempoh masa yang panjang. Atas sebab ini, pakar-pakar perubatan sering mencadangkan memilih makanan tambahan yang dibuat dengan likuoris deglycyrrhizinated (satu bentuk likuoris dengan glycyrrhizin yang dikeluarkan).

Terdapat juga beberapa kebimbangan yang menggunakan likuoris boleh memburukkan lagi keadaan kesihatan tertentu, termasuk penyakit jantung, penyakit buah pinggang dan kanser hormon sensitif seperti kanser payudara dan kanser ovari.

Kerana membiarkan refluks asid pergi tidak dirawat boleh membawa kepada kerosakan yang serius esofagus, ia adalah penting untuk berunding dengan doktor anda jika anda kerap mengalami pedih ulu hati dan / atau tanda-tanda seperti batuk kronik, sakit tekak, nafas berbau, dan loya.

Alternatif kepada Licorice

Selain likuoris, ubat semula jadi yang menunjukkan janji dalam rawatan pedih hulu hati termasuk jus aloe vera, elm yang licin, dan marshmallow.

Salah satu cara yang paling berkesan untuk melawan pedih ulu hati adalah untuk mengelakkan makanan yang dikenali untuk menolak gejala pedih ulu hati (seperti coklat, sitrus, makanan bergoreng, makanan pedas, dan tomato). Menghadkan pengambilan alkohol, mengekalkan berat badan yang sihat, dan mengelakkan merokok juga harus membantu mengawal pedih ulu hati.

Sejak tekanan dan kebimbangan boleh memburukkan lagi gejala pedih ulu hati, dengan menggunakan teknik minda-badan seperti meditasi, imej berpandu, dan menarik nafas panjang juga boleh membantu melindungi anda daripada pedih ulu hati.

Bagaimana untuk Menggunakan Licorice untuk bantuan Pedih Hulu Hati

Bersama-sama dengan tablet kunyah, borang likuoris biasa digunakan dalam rawatan pedih hulu hati termasuk serbuk dan teh. Anda boleh membeli produk melegakan pedih ulu hati likuoris yang mengandungi di kedai-kedai semula sebagai makanan dan kedai yang pakar dalam makanan tambahan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers