KEGAWATAN EKONOMI 1997-1998

KEGAWATAN EKONOMI 1997-1998


KEGAWATAN EKONOMI 1997-1998

Digambarkan sebagai seorang diktator berkuasa mutlak, Tun Mahathir merupakan Perdana Menteri Malaysia yang paling lama memerintah bermula dari tahun 1981 sehingga 2003.

Bercakap berkenaan isu kegawatan ekonomi 1997-1998, Tun mengakui bahawa tempoh waktu tersebut merupakan salah satu masalah yang betul-betul memeningkan kepalanya pada waktu tersebut. Beliau telah membelanjakan berbilion ringgit (wang rakyat!) bagi menyokong mata wang ringgit pada ketika itu. Namun,ibarat jatuh ditimpa tangga,wang lesap,ekonomi makin parah..

Pada satu ketika, nilai RM mata wang Malaysia jatuh sebanyak lebih daripada 50% dari RM2.50 ke RM3.80 kepada US Dollar..

Semua menteri ketika itu buntu. Nasihat daripada Tun Daim Zainudin (bekas menteri kewangan Malaysia 1984-1991) juga tidak dapat menyelesaikan segala kebuntuan pada ketika itu.Keadaan bertambah buruk apabila Tun mula meminta pandangan daripada ‘Pakar Ekonomi’ iaitu Nor Mohamed Yaacob dan akibatnya…..

25 billion wang rakyat lesap hasil daripada perdagangan mata wang!

Tun mula mencari kambing hitam untuk dipersalahkan supaya beliau sentiasa suci di mata rakyat. Maka skrip dari 'bos' pun digunakan utk projek Mind Control.
Kuasa media digunakan sepenuhnya. Rothschild akan pastikan nama Mahathir sentiasa suci di mata dunia!

Beliau mula menyalahkan Soros dan menggelarnya sebagai penyangak matawang yang menyebabkan kejatuhan Ringgit Malaysia pada ketika itu.

Ini hanyalah lakonan Mahathir & Soros memperbodohkan rakyat kerana ia sebenarnya dirancang. Berani manalah sangat Mahathir dgn Soros? Sekali gertak sahaja menggeletar seluruh tubuhnya dek ketakutan dengan agen Rothschild & Rockefeller.

Hakikatnya,dalam diam,nasihat Soros yang dianggapnya sebagai ‘penyangak’ itu dituruti bagi mendapatkan bantuan kewangan bagi NGO pimpinan Tun pada ketika itu!

Perdana Menteri kita sekarang, Najib Tun Razak pun ada bertemu Soros di New York bagi mendapatkan pandangan berkenaan ekonomi Malaysia. Perkara itu dinafikan sekeras-kerasnya oleh Najib yang mula mengubah ‘fakta’ dengan mengatakan bahawa Soros yang ingin berjumpanya..(Lempar batu tangan disorok)

Berbalik kepada cerita Tun dan Soros..
Tun terus menerus menyalahkan Soros dan mula meracuni fikiran rakyat jelata supaya rakyat juga menganggap Soros adalah kambing hitam yang menyebabkan krisis ekonomi Malaysia ketika itu..
Bagi merealisasikannya,Tun telah menggunakan kuasa media sehabis-habisnya sehingga rakyat mula melihat Tun sebagai hero dan Soros sebagai ‘raksasanya’..

Soros tidak berdiam diri. Soros membuat ‘serangan balas’ dengan melabel Tun sebagai ‘menace’ kepada negara..! Hebat lakonan agen-agen Rothschil!d!

Sebenarnya,punca kegawatan ekonomi Malaysia ketika itu bukannya berpunca daripada George Soros.

Ia berpunca daripada tindakan Tun sendiri yang melakukan peng’import’an ‘capital goods’ yang keterlaluan jumlahnya bagi membangunkan 2 projek mega negara ketika itu,iaitu KLIA dan pusat pentadbiran Putrajaya.

Akibatnya, Malaysia mula mengalami ‘negative balance of payment’ yang menyebabkan hutang negara bertambah, dan kitalah yg menanggungnya sehingga hari ini.

Apabila masalah ini disedari, barulah dikurangkan pengimportan dan ekonomi mulai pulih sedikit demi sedikit. Kesilapan yang dilakukan Tun amat mahal harganya untuk ditanggung oleh rakyat marhaen pada ketika itu..

Ditambah pula dgn keborosan Najib pada masa sekarang, aset negara turut tergadai! Akibat dari pembaziran2 Tun ketika dulu, ia ibarat 'barah' yg merebak dalam jangka masa panjang.

Ringkasnya, Tun dan Najib adalah punca kemelesetan ekonomi yg ditanggung rakyat sehingga hari ini.

Tun terlampau optimis! buktinya..? Beliau telah menghabiskan RM350 juta wang rakyat bagi membina jambatan bengkok yang tidak mendapat persetujuan Singapura..

Banyak pakar ekonomi kata negara ini sepatutnya sama-sama dengan Singapura menjadi maju pada dekad 90-an. Negara ini sebenarnya banyak wang, bayangkanlah, rugi meniaga forex RM 30 billion tahun 90-an dan dilanda krisis kewangan 1997 pun masih boleh bertahan lagi.

Sebaliknya, yang rapat-rapat dengan Mahathir saja kaya raya. Kroninya, anaknya dan lain-lain, entah berapa keturunan makan tak habis.

Ada banyak cara bagaimana wang boleh digunakan untuk pembangunan dan infrastruktur yang lebih penting dan menguntungkan Malaysia pada masa akan datang. Sebaliknya, Mahathir memilih untuk bermegah dengan monumen ciptaannya. Tun cuba berjalan di atas tali yang tergantung untuk membuktikan dirinya mampu. Kelakuannya yang tidak masuk akal mengundang bencana seperti yang terjadi ketika ekonomi Asia merudum pada 1997/98.

======================================================================

SERANGAN TERHADAP NAJIB 

Ramai yg sedia maklum bahawa motif utama Mahathir menyerang Najib adalah untuk menyelamatkan UMNO pada PRU 14 akan datang, supaya apabila UMNO kekal memerintah, rahsia2 jenayahnya tidak akan terbongkar. Umpama seorang pencuri yg berteriak ''Pencuri!! Pencuri!! dikhalayak ramai untuk menyelamatkan diri.

Walau kita suka Najib diserang, tapi jenayah2 berat Mahathir jgn kita dilupakan, terutama kes pembunuhan Memali, penyelewangan wang rakyat etc...
Umpama seorang bapa yg telah merogol anaknya, adakah bapa tersebut tak perlu dihukum dgn alasan beliau telah membesarkan anaknya selama 22 tahun? 

======================================================================

Matlamat dan perjuangan sebenar kita bukan nk suruh sokong mana2 parti, tetapi menyeru umat Islam BERSATU!

Semoga Mahathir, Daim, Najib, Rosmah, Shahrizat, Taib Mahmud dan konco2nya didakwa atas kes2 jenayahnya, dihukum dgn setimpal sbgai pengajaran, dan pulangkan semula aset2 negara + wang rakyat yg diselewengkan. 

Semua parti politik semakin mengarut kerana ramai tali2barut Freemason dlm setiap parti utk laga2kan umat Islam dgn fitnah Dajjal. 

A Dan B bergaduh.... C datang jual senjata kepada A Dan B ... 

C itulah Dajjal dan konco2nya (Freemason)

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai..” Surah Ali ‘Imran: 103 

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers