Parkir hospital dicaj, elak salah guna awam

Parkir hospital dicaj, elak salah guna awam
Kementerian Kesihatan sedang menawarkan tender terbuka bagi syarikat yang ingin menguruskan tapak parkir di hospital secara sementara dengan kadar yang ditetapkan kementerian.

Sebagai langkah mengelak mereka yang tidak mempunyai urusan di hospital daripada menggunakan tempat parkir di hospital, Kementerian Kesihatan memutuskan untuk mengenakan caj.

Bayaran tersebut akan dikenakan bagi tempat letak kereta di kawasan hospital di zon tengah Semenanjung.

Sehubungan dengan itu, Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkata, kementeriannya sedang menawarkan tender terbuka bagi syarikat yang ingin menguruskan tapak parkir di hospital secara sementara dengan kadar yang ditetapkan kementerian.

“Kadar tempat letak kereta akan kita tetapkan dan penender yang ingin libatkan diri kena ikut kadar yang telah ditetapkan,” katanya, lapor Mstar.

Hilmi berkata demikian menjawab soalan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad (BN-Kuala Kangsar) yang mempersoalkan tentang penyalahgunaan parkir di hospital oleh orang awam yang tidak mempunyai urusan di hospital.

Dalam pada itu, Dr Hilmi juga mengesahkan pihaknya sedang berurusan mengeluarkan tender bagi menambah bilangan parkir tambahan di semua hospital diseluruh negara.

Turut dipersoal ialah status Hospital Sarawak oleh Julian Tan Kok Ping (DAP-Stampin).

“Kementerian sedang dalam perancangan untuk membina blok jagaan harian, blok patologi dan tempat letak kereta bertingkat yang bakal dilaksanakan secara kerjasama pihak awam dan swasta.

“Pembinaan blok jagaan harian akan melibatkan tujuh buah dewan pembedahan, empat bilik endoskopi serta kemudahan wad yang diperlukan untuk memberi rawatan harian,” katanya lagi.

Blok tempat letak kereta bertingkat yang menelan kos RM351 juta itu dijangka memuatkan 1,750 lot yang turut melibatkan pembinaan kemudahan medihotel dengan kapasiti 160 bilik.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers