NOW bakal dedah pembaziran terbaharu YaPEIM

NOW bakal dedah pembaziran terbaharu YaPEIM
NOW juga mengatur siri-siri penerangan ke seluruh negara untuk menerangkan kedudukan sebenar isu pembaziran YaPEIM.

National Oversight and Whistleblowers (NOW) akan membuat pendedahan terbaharu berhubung pembaziran oleh Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEM).

Pengarah NOW, Akmal Nasir berkata, pendedahan terbaharu itu akan dibuat dalam satu forum pada malam esok (Rabu) di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Selangor (KLSCAH).

Katanya, walaupun beberapa siri pendedahan dilakukan dilakukan namun (YaPEIM) bukan sahaja tidak menjawab perkara-perkara yang dibangkitkan.

YaPEIM juga katanya, gagal memberi komitmen yang jelas untuk mengubah keadaan dan penambahbaikan terhadap pengurusan dan pentadbiran institusi tersebut.

Katanya, maklum balas yang diterima daripada orang ramai terutamanya pencarum menunjukkan mereka kecewa dengan pihak terbabit yang tidak menunjukkan keinsafan terhadap teguran yang dibuat.

“Saya percaya sudah menjadi tanggungjawab kita semua untuk memastikan peranan YaPEIM kembali kepada tujuan asalnya yang berteraskan kepada amal jariah.

“Setiap pencarum yang dianggarkan sebelum ini seramai 588,930 orang berhak mengetahui hak-hak mereka dan peranan yang boleh dilaksanakan bagi memastikan nasib yang susah dan memerlukan dapat dibantu melalui YaPEIM,” katanya menerusi kenyataan media.

Katanya, NOW mengatur beberapa siri penerangan di seluruh negara bagi menjelaskan isu YaPEIM seperti di Alor Star dan Padang Serai, Kedah (4 Disember), Jerai dan Merbok (5 Disember), Perak (9 Disember), Muar dan Segamat (12 Disember) dan Pahang (13 Disember).

NOW sebelum ini mendedahkan beberapa siri pembaziran YaPEIM melibatkan program-program di luar negara seperti di Washingston, Paris dan Australia.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers