Wartawan Al-Jazeera boleh memudaratkan negara

Wartawan Al-Jazeera boleh memudaratkan negara
Ketua Pengarah Imigresen mempunyai kuasa untuk menyekat kemasukan warganegara asing yang dipercayai boleh memudaratkan negara

Langkah tidak membenarkan wartawan Al-Jazeera, Mary Ann Jolley masuk ke negara ini adalah disebabkan dia boleh memudaratkan keselamatan negara dan ketenteraman awam.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, Akta Imigresen 1959/63 memberi kuasa kepada Ketua Pengarah Imigresen menyekat kemasukan mana-mana warganegara asing ke negara ini setelah mempercayai individu berkenaan boleh memudaratkan keselamatan negara.

Beliau bekata demikian dalam jawapan bertulis kepada pertanyaan Hee Loy Sian (DAP-Petaling Jaya Selatan) meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan alasan mengapa Ann Jolley dilarang memasuki negara ini berikutan penyiaran rancangan 101 East ‘Murder in Malaysia’ pada September lalu yang mengaitan kes pembunuhan warga Mongolia, Shaariibuu Altantuya.

Loy Sian turut meminta Kementerian Dalam Negeri menjelaskan adakah siasatan terhadap Sirul Azhar Umar ditutup sejak beliau melarikan diri ke Australia.

“Siasatan ke atas kes yang melibatkan Sirul Azhar telah selesai dan hukuman telah pun dijatuhkan oleh Mahkamah Persekutuan ke atas tertuduh. Sehubungan dengan itu, tidak timbul lagi isu berkaitan penutupan siasatan kes berkenaan,” kata Ahmad Zahid.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers