BNM selesai siasat 1MDB – Zeti

BNM selesai siasat 1MDB – Zeti
Terdapat beberapa kemajuan dalam tindakan-tindakan yang sedang diambil yang berkaitan dengan beberapa kelulusan yang berikan BNM kepada 1MDB.

Bank Negara Malaysia (BNM) ‘telah mencapai kemajuan’ dalam siasatan terhadap syarikat pelaburan milik penuh kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Bercakap kepada media selepas majlis Leadership Energy Summit Asia pada Selasa, Gabenor BNM, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata, beliau tidak boleh mengulas lanjut sehingga proses itu selesai sepenuhnya.

“Kami telah menyelesaikan siasatan. Sekarang terdapat beberapa kemajuan dalam tindakan-tindakan yang sedang diambil yang berkaitan dengan beberapa kelulusan yang kami berikan kepada 1MDB,” kata Zeti.

Ditanya mengenai dua bekas pegawai tertinggi MDB yang dicari BNM untuk membantu dalam siasatan mereka, Zeti menjelaskan bahawa BNM tidak membuat apa-apa ‘komunikasi langsung’

“Kami tidak membuat sebarang hubungan terus dengan mereka lagi,” katanya yang enggan mengulas lanjut mengenai dua individu itu.

Dua individu itu ialah Casey Tang Keng Chee, 50, dan Jasmine Loo Ai Swan, 42.

Tang dipercayai adalah antara perintis kepada penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA), yang kemudiannya menjadi 1MDB.

Loo pula dilaporkan mula menyertai 1MDB pada 2011 bagi menggantikan Tang.
Kedua-duanya dicari bagi membantu siasatan mengikut Akta kawalan Pertukaran Wang 1953.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers