Kerajaan bersedia hadapi peningkatan penyakit akibat jerebu

Kerajaan bersedia hadapi peningkatan penyakit akibat jerebu
Kementerian Kesihatan memaklumkan persediaan dari segi ubat-ubatan
dan topeng muka percuma serta perkhidmatan
di hospital dan klinik di seluruh negara mencukupi.

Kementerian Kesihatan telah membuat persiapan mencukupi bagi menghadapi sebarang peningkatan kes penyakit akibat jerebu yang dijangka berterusan dalam tempoh sebulan lagi.

Timbalan Menterinya Datuk Seri Dr Hilmi Yahya berkata persediaan dari segi ubat-ubatan dan topeng muka percuma serta perkhidmatan di hospital dan klinik di seluruh negara adalah mencukupi.

“Tidak perlu bimbang. Setakat ini juga tidak terdapat peningkatan membimbangkan penyakit berkaitan jerebu daripada pemantauan yang kita lakukan di hospital dan klinik di seluruh negara,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Minggu Kesedaran Pendermaan Organ 2015.

Sebelum ini, Ketua Agensi Pengurusan Bencara Negara (BPNP) Indonesia, Willem Rampangile dilaporkan sebagai berkata masalah jerebu yang berpunca daripada kebakaran ladang dan hutan di Indonesia, dijangka berakhir dalam tempoh sebulan lagi apabila negara jiran itu mula mengalami musim hujan.

Willem dipetik sebagai berkata dengan peralihan cuaca itu, ia sekali gusmemadamkan api dalam tanah gambut dan menghilangkan jerebu yang turut melanda Malaysia dan Singapura sejak dua bulan lepas.

-BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers