Rahim Tamby Chik didakwa memfitnah Raja Muda Selangor

Rahim Tamby Chik didakwa memfitnah Raja Muda Selangor
Beliau mengaku tidak bersalah di atas tuduhan memfitnah Raja Muda Selangor
menukar agama kepada Kritian Katolik menerusi status yang dimuatnaik di Facebook.

Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan memfitnah Raja Muda Selangor.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 4 (1) (C) Akta Hasutan 1948.

Abdul Rahim yang juga bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri turut tidak mengaku bersalah terhadap pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana dengan niat mengganggu orang lain.

Pada 30 September lalu, Dewan Diraja Selangor melahirkan dukacita terhadap kenyataan tidak bertanggungjawab Abdul Rahim yang mendakwa Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah telah menukar agama kepada Kristian Katolik.

Abdul Rahim membuat kenyataan di Facebook pada 25 September berserta dengan komen tentang pertukaran agama Raja Muda Selangor.

“Berita Pertukaran agama Putera Sultan Selangor, Tengku Amir Shah Ke Katholisme amatlah menyedihkan umat Islam di seluruh negara dan dunia ini. Kesedihan ini ditambah dua tragedi timpa umat Islam di Makah dan Arafah. Moga hasrat Sultan Selangor bertemu Pope di Vatican City berhasil,” tulusnya di Facebook.

Abdul Rahim dibebaskan dengan jaminan RM7,000 degan seorang penjamin bagi kedua-dua tuduhan itu.

Hakim Slamat Yahya menetapkan 5 November untuk sebutan semula kes itu.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers