Ridhuan Tee saran MCA letak calon Cina Islam

Ridhuan Tee saran MCA letak calon Cina Islam
MCA tidak boleh mengharapkan untuk dilantik senator untuk menyertai
Kabinet pada masa akan datang sekiranya gagal membuktikan kekuatan parti itu.

MCA disaran melakukan perubahan demi kesinambungan politik Barisan Nasional (BN) ekoran kegagalan parti itu mengekalkan kerusinya di kawasan majoriti Cina selain ahli politik yang terlalu kecinaan.

Pendakwah bebas dan pensyarah, Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah mencadangkan MCA menubuhkan Biro Agama Islam, meletakkan calon Cina Islam di kawasan yang ditandingi majoriti Melayu selain mencadangkan agar Perdana Menteri memilih wakil Cina daripada kalangan ahli perniagaan atau ahli akademik, menggantikan calon MCA yang gagal menunjukkan prestasi mereka.

“Saya fikir, orang Melayu tidak mempunyai masalah untuk memberi sokongan kepada MCA jika MCA tidak terlalu celupar.

“Selama MCA kalah banyak kerusi, kerusi menteri dan timbalan menteri masih diberikan kepada mereka mengikut kuota yang disediakan walaupun sebenarnya MCA tidak layak menduduki kerusi tersebut berdasarkan kepada kerusi yang dimenangi dalam PRU,” tulisnya di akhbar Sinar Harian.

Ridhuan Tee berkata, MCA juga tidak boleh mengharapkan untuk dilantik menjadi senator bagi menduduki kerusi menteri atau timbalan menteri pada masa akan datang sekiranya gagal membuktikan kekuatan parti itu.

Malah, Ridhuan juga percaya cadangannya mengenai penubuhan Biro Agama Islam boleh menjadi jambatan kepada MCA agar bertindak secara berhemah terutama ketika berhadapan dengan orang Melayu.

“Maaf cakap, ramai calon MCA yang BM (Bahasa Malaysia) mereka tunggang-langgang. Apatah lagi untuk memahami selok belok adat dan budaya melayu. Calon sebegini menempah tiket untuk kalah,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers