Jerebu: Malaysia perlu minta pampasan dari Indonesia

Jerebu: Malaysia perlu minta pampasan dari Indonesia
Tidak adil rakyat Malaysia menanggung masalah yang disebabkan
kegagalan Indonesia mengawal pembakaran hutan.

Kerajaan Malaysia digesa meminta pampasan daripada kerajaan Indonesia ekoran kerugian yang ditanggung kerana isu jerebu.

Pengerusi MCA Pulau Pinang, Chew Mei Fun berkata, setiap kali berlakunya jerebu yang disebabkan oleh tindakan pembakaran hutan tidak terkawal di Indonesia, rakyat Malaysia pula yang terpaksa berhadapan dengan nahtijahnya.

“Tidak masuk akal apabila mereka tidak berupaya menyelesaikan masalah sejak sekian lama ia berulang. Saya rasa sudah tiba masanya untuk kita meminta mereka membayar ganti rugi … Kanak-kanak gagal menyambung sesi persekolahan kerana isu ini dan kita tidak mempunyai masa untuk membuat kelas ganti.”

“Pada masa yang sama, kita juga berhadapan masalah gangguan industri pelancongan apabila tiada siapa melawat Malaysia. Malah, perniagaan penjaja juga telah menurun sebanyak 30 peratus,” katanya di Perhimpunan Mid-Autum pada Ahad, lapor Bernama.

Mei Fun juga menyatakan betapa orang ramai terkesan dengan perbelanjaan perubatan yang turut meningkat (akibat jerebu).

Chew, yang juga Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menasihati ibu bapa, dan juga pengusaha taska dan tadika, untuk menghadkan aktiviti luar kanak-kanak.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers