Hanya warga Nepal boleh jadi pengawal keselamatan

Hanya warga Nepal boleh jadi pengawal keselamatan
Orang ramai perlu melaporkan kepada KDN atau polis jika terdapat pengawal keselamatan warga asing selain Nepal.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata hanya warga Nepal sahaja yang sah menjadi pengawal keselamatan warga asing dalam negara ini.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai membuat aduan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis sekiranya mendapati warga asing selain Nepal bekerja sebagai pengawal keselamatan.

“Selain warga Nepal, warga asing yang bekerja sebagai pengawal keselamatan adalah pekerja haram dan bekerja untuk syarikat keselamatan yang tidak berlesen.

“Kalau nampak pengawal keselamatan warga asing selain warga Nepal, mereka bukannya pengawal keselamatan yang sah,” katanya dalam sidang media di Dewan Merdeka PWTC.

Dalam perkembangan berkaitan, Nur Jazlan berkata, bermula pada tahun ini KDN mewajibkan semua ahli lembaga pengarah dan pemegang saham syarikat kawalan keselamatan untuk mengikuti kursus pengurusan syarikat kawalan keselamatan sebagai salah satu syarat untuk memperbaharui Lesen Agensi Persendirian untuk 2016.

“Kursus itu diadakan bertujuan membolehkan setiap ahli lembaga pengarah dan pemegang saham syarikat mempunyai “Up-To-Date Knowledge” atau maklumat terkini dalam pengurusan kawalan keselamatan,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers