AG beri penjelasan penahanan Khairuddin dan Matthias

AG beri penjelasan penahanan Khairuddin dan Matthias
Kedua-duanya tidak ditahan mengikut SOSMA sebaliknya di bawah Seskyen 124L Kanun Keseksaan kerana cubaan mensabotaj ekonomi negara.

Bekas Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya Mathhias Chang tidak ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (SOSMA) 2012.

Peguam Negara , Tan Sri Mohamed Apandi Ali menjelaskan Khairuddin dan Matthias telah ditahan mengikut Seksyen 124L Kanun Keseksaan.

“Penjelasan ini dibuat bagi menerangkan salah faham yang berlaku dan juga laporan-laporan yang mendakwa pihak kerajaan telah menyalahgunakan kuasa,” katanya dalam sidang media di Jabatan Peguam Negara di sini pada Selasa.

Mohamed Apandi menjelaskan bahawa SOSMA merupakan satu prosedur undang-undang yang memberi peruntukkan istimewa untuk menyiasat dan mendakwa kesalahan yang melibatkan keselamatan negara.

“Definisi ‘kesalahan yang melibatkan keselamatan negara’ telah menjelaskan bahawa SOSMA tidak terhad kepada keganasan dan pihak pengganas sahaja,” katanya.

Katanya, Seksyen 124L merupakan undang-undang Perkara 6 di bawah Kanun Keseksaan dan merupakan satu daripada tujuh kesalahan yang terkandung dalam Perkara 6 di bawah SOSMA.

“Oleh itu, kesalahan yang melibatkan keselamatan negara turut diaplikasikan kepada undang-undang SOSMA,” katanya lagi.

Jelas Mohamed Apandi lagi, Seksyen 124L Kanun Keseksaan juga memperuntukkan ‘sesiapa yang terlibat untuk melakukan sabotaj atau apa-apa persediaan berkaitan dengannya akan dikenakan hukuman penjara maksimum selama 15 tahun.

Semalam, Khairuddin dan Mathhias telah didakwa di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di bawah Seksyen 124L dan Seksyen 34 Kanun Keseksaan kerana cubaan mensabotaj sistem perbankan dan sistem kewangan negara.

Keputusan itu menyebabkan, mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan lima tokoh politik negara bergabung mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya tidak menyalahgunakan kuasa.

Enam tokoh itu menyifatkan penahanan Khairuddin dan Matthias sebagai tindakan terdesak kerajaan.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers