Hamzah Zainuddin menteri angkuh – ADUN DAP

Hamzah Zainuddin menteri angkuh – ADUN DAP
Peniaga pasti akan menaikkan harga barang ekoran penggunaan lori yang menggunakan tol untuk mengangkut barang-barang

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hamzah Zainuddin dituduh seorang yang angkuh kerana mengeluarkaan kenyataan meminta peniaga tidak menaikkan harga barang berikutan penyelarasan kadar tol.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balakong, Ng Tien Chee berkata, Zainuddin telah menunjukkan kelemahan kerajaan Barisan Nasional dalam mengurus ekonomi negara.

Beliau berkata, alasan Zainuddin bahawa penyelarasan itu tidak melibatkan semua tol selain mempertikai jumlah lori yang menggunakan lebuh raya adalah sesuatu yang tidak wajar.

“Saya ingin bertanya kepada Menteri adakah lori-lori yang menggunakan lebuh raya ini tidak perlu membayar ataupun tidak berdepan kenaikan harga?

“Sekiranya mereka terkesan, apakah rasional bagi menteri menghalang peniaga menaikkan harga barangan dengan kadar yang munasabah memandangkan kos pengangkutan terpaksa naik berikutan kenaikan tol yang dibenarkan oleh kerajaan pusat?

“Walaupun bukan semua lebuh raya terlibat, apa yang nyata adalah lebuh raya yang menaikkan harga merupakan lebuh raya yang utama di sekitar Lembah Klang. Kenyataan beliau seperti pepatah Cina yang membawa maksud Rakyat tidak dibenarkan untuk menyalakan lampu ketika kerajaan sedang membakar,” katanya menerusi kenyataan kepada FMT.

Tien Chee berkata, kerajaan tidak sepatutnya memberikan tekanan kepada rakyat selepas gagal mengurus ekonomi negara dengan baik.

Katanya, penjelasan yang pelbagai untuk dijadikan alasan bagi menaikkan kadar tol merupakan satu kelaziman apabila setiap kali kerajaan mengumumkan sesuatu yang akan meningkatkaan beban rakyat jelata.

“Alasan yang sama diberikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 31 Disember 2014 bagi menjelaskan sebab pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dilaksanakan pada 1 April lalu,” katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers