10 Panduan Baru JAKIM Mengenai Penganjuran Konsert Di Malaysia

Sumber Astro Awani

10 Panduan Baru JAKIM Mengenai Penganjuran Konsert Di Malaysia


KUALA LUMPUR, 22 APRIL 2015: Pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) awal minggu ini telah mengeluarkan garis panduan baru kepada pihak berkuasa, penganjur, penerbit dan pihak yang terlibat dalam aktiviti mengadakan konsert di negara kita.

Garis panduan terbabit juga mendapat pelbagai reaksi dari pelbagai pihak.

Apakah kandungannya? Berikut adalah antara perkara penting yang tersenarai dalam garis panduan itu selepas ia diluluskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke-107 pada Februari.

1. Artis perlu mempunyai peribadi yang mulia dan tidak pernah disabitkan dengan mana-mana kesalahan jenayah sama ada di bawah undang-undang syariah atau sivil.

2. Penampilan yang sopan dan beradab. Artis harus berpakaian menutup aurat, kemas dan sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.

3. Mereka tidak harus mendandan rambut yang menyerupai jantina yang berlainan atau berlakon menyerupai jantina lain.

4. Artis juga perlu memastikan lawak jenaka mereka berpada-pada dan tidak melampaui batas iaitu sehingga membawa kepada ketawa yang melampau.

5. Bukan itu sahaja, ucapan dan gerak laku tidak harus mengandungi kata-kata kesat, lucah atau fitnah.

6. Mereka harus mengelakkan unsur pemujaan atau penyembahan secara langsung atau tidak langsung kepada sesuatu makhluk atau peribadi lain.

7. Persembahan tarian pula tidak boleh mengandungi unsur lucah atau membangkitkan nafsu.

8. Lelaki dan perempuan tidak harus melibatkan diri dalam pergaulan bebas semasa mengadakan latihan atau raptai.

9. Lirik lagu harus mengandungi nilai – nilai murni dan selari dengan adab kesopanan serta tidak membangkitkan emosi negatif yang bercanggah dengan ajaran Islam.

10. Tidak bercampur antara lelaki dan perempuan dalam satu persembahan yang boleh menimbulkan fitnah.

iskandarX: Boleh ke pantau semua tu? Artis Kpop semuanya Illuminati punya pengikut, kena tambah syarat semasa buat konsert tengah dok menari tu isyarat2 illuminati diharamkan, sebab menjadi ikutan remaja perempuan Islam dengan gaya menari kpop nie yg konon nampak comel dan cute tapi tak sedar syahadah dah jatuh.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers