Semua pihak perlu ambil positif kenyataan menteri

Semua pihak perlu ambil positif kenyataan menteri

KUALA LUMPUR: Kenyataan memboikot pemborong dan peniaga Cina yang enggan menurunkan harga barangan seperti disaran seorang menteri Kabinet sebelum ini tidak seharusnya diheret sehingga ke kancah perkauman.

Sebaliknya, pelbagai badan bukan kerajaan (NGO) yang tampil menyokong gesaan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan kenyataan itu bukan saja bersifat realiti, malah jika diambil serius, boleh memberi manfaat kepada seluruh rakyat.

Bagi Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Muhammad Rafii, melihat gesaan menteri terbabit sebenarnya berfokus kepada kempen memerangi orang tengah dan peniaga yang masih berdegil tidak mahu menurunkan harga barang.

Malah katanya, tidak timbul soal perkauman dan apa yang dikatakan olehnya adalah menjelaskan bahawa kaum Cina di Malaysia kini adalah kumpulan majoriti yang berperanan sebagai orang tengah dan peniaga.

"Banyak peniaga Cina marah dengan kenyataan itu. Peniaga Cina merasa terancam kerana terdapat gerakan melindungi kepentingan pengguna secara besar-besaran. Tidak kurang juga yang menganggap kenyataan tersebut berbaur perkauman.

"Namun tindakan sesetengah pihak yang dilihat bergabung atas dasar kepentingan kaum Cina sebagai orang tengah dan peniaga adalah sangat tidak bijak," katanya dalam kenyataan di sini.

Katanya, tidak menjadi kesalahan jika pengguna Cina juga memboikot orang tengah dan peniaga kerana isu barangan mahal adalah perkara yang membabitkan kepentingan semua pihak.

"Persatuan peniaga Cina harus bersama mengambil positif saranan menteri untuk menyarankan ahli-ahli mereka supaya menurunkan harga barangan berikutan penurunan harga minyak semasa tempatan," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu, Datuk Dr Hasan Mad menyifatkan saranan Ismail itu satu yang berasas.

"Sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, beliau mengetahui apa yang berlaku terutama barangan makanan yang di bawah kawalan dan portfolio kementeriannya iaitu eksploitasi harga yang berleluasa sekian lama, macam tidak terkawal langsung.

"Itu sebabnya sejak beliau menjadi menteri di kementeriannya sekarang, salah satu agenda besar yang beliau laksanakan ialah kempen Jihad Perangi Orang Tengah," katanya.

Katanya, saranan itu sepatutnya disambut baik oleh peniaga-peniaga Cina seperti dimaksudkan Ismail agar lebih bertanggungjawab dan patriotik dalam berniaga, bukan sebaliknya.

"Ya, orang Melayu akui sumbangan perniagaan komuniti Cina kepada pembangunan negara ini, tetapi tidak bermakna mereka boleh menindas pengguna sewenang-wenangnya," katanya.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers