Kerajaan Johor pertimbang permintaan kuil kecualikan premium tanah tambahan

Kerajaan Johor pertimbang permintaan kuil kecualikan premium tanah tambahan

JOHOR BAHRU: Kerajaan Johor sedia mempertimbang permohonan pihak pengurusan Kuil Arulmigu Thendayuthapani di sini, agar dikecualikan daripada pembayaran premium tanah tambahan berjumlah RM160,000.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, premium tambahan itu sebelum ini dikenakan kepada pengurusan akibat tindakan membina bangunan dewan serbaguna di tapak kuil tersebut, sebelum mendapat kelulusan Pejabat Tanah Negeri.

"Kalau tidak salah saya, premium tambahan yang harus dibayar adalah RM160,000 dan tetapi berserta dengan ini, ada juga premium tanah biasa sebanyak RM80,000 yang turut perlu dibayar oleh pengurusan.

"Jadi, kita akan pertimbang (pengecualian) ini sebaik mungkin dalam bulan ini mengikut amalan-amalan serupa yang telah kita lakukan kepada tanah-tanah lain," katanya berucap pada sambutan Hari Thaipusam di kuil tersebut, hari ini.

Turut hadir, Anggota Parlimen Johor Baharu Tan Sri Shahrir Abdul Samad dan Pengerusi Perhubungan MIC Johor merangkap Naib Presiden MIC, Datuk S.Balakrishnan.

Menurut Mohamed Khaled, kerajaan negeri memberi pertimbangan itu kerana kuil turut memainkan peranan dalam melahirkan masyarakat yang mementingkan aspek keagamaan sebagai panduan hidup mereka.

Sementara itu, sambutan Thaipusam berkenaan menyaksikan seramai 100,000 penganut agama Hindu menyertai perarakan.

Perarakan tanpa henti dari Kuil Arulmigu Rajamariamman di Jalan Ungku Puan, di pusat bandar ke Kuil Arulmigu Thendayuthapani, di Jalan Kuel itu bermula sejak jam 10 malam tadi dan dijangka berakhir 4 petang ini. - BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers