BlackBerry harap Classic lonjak kembali populariti

BlackBerry harap Classic lonjak kembali populariti


Blackberry model Classic mengekalkan versi peranti papan kekunci fizikalnya. - Foto EPA

New York/Toronto: BlackBerry Ltd melancarkan model Classic, telefon pintar yang ditunggu-tunggu dan diharap membantunya mendapatkan semula bahagian pasaran. Lebih menarik ia masih menggunakan versi peranti papan kekunci fizikalnya.

Syarikat teknologi mudah alih dari Kanada itu berkata, peranti baharu yang ada persamaan ketara dengan model popularnya Bold dan Curve mempunyai skrin lebih besar, hayat bateri lebih lama, aplikasi perpustakaan berkembang dengan akses kepada penawaran daripada Amazon.com Inc Android App store, selain pelayar tiga kali lebih pantas daripada satu padaperanti sebelum ini.

"Perbualan mengenai BlackBerry berubah pada tahun lalu," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, John Chen selepas melancarkan Classic di restoran mewah, Cipriani di Manhattan.

"Kami masih kekal di sini, tiada persoalan mengenainya. Kini kami perlu membangunkan pertumbuhan kami."

Beliau berkata, BlackBerry mendengar maklum balas daripada peminatnya dan mengembalikan fungsi bar arahan bagi membantu memudahkan pengendaliannya.


Blackberry model Classic mengekalkan versi peranti papan kekunci fizikalnya. - Foto EPA

Apabila syarikat itu pada mulanya diperkenalkan sistem operasi BlackBerry 10 dan peranti baharu awal tahun 2012 ia memberi lebih penekanan kepada skrin sesentuh yang mana mengasingkan ramai peminat papan kekunci fizikalnya.

Mereka yang beralih kepada papan kekunci fizikal baharu yang bakal dilancarkan BlackBerry kemudian tidak gembira apabila kunci arahan seperti butang 'menu, kembali, hantar dan tamat' pada trekpad digugurkan.

Dengan Classic dan pelancaran baru-baru ini iaitu telefon pintar Passport, Chen memperkatakan tentang langkah syarikat kembali kepada akar umbi, memberi penekanan semula kepada papan kekunci fizikal berbanding cuba untuk bersaing secara terus dengan telefon bimbit dengan skrin sesentuh yang dikuasai oleh pesaingnya seperti Samsung Electronics dan Apple.

"Kami menjangkakan Classic akan menjadi peranti BlackBerry paling popular dan memudahkan peralihan pengguna daripada BB7 semasa," kata penganalisis Wells Fargo, Maynard Um. - REUTERS

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers