Segala Kontroversi Bakal Terjawab Di Dalam Buku Rosmah Mansor

KUALA LUMPUR, 11 DIS 2012: Buku Rosmah Mansor yang memaparkan pengalaman dan liku-liku hidup Datin Seri Rosmah Mansor sejak dari zaman kanak-kanak sehingga bergelar wanita pertama Malaysia bakal diterbitkan Yayasan Amanah Perdana Malaysia (YAPM) pada penghujung Januari depan.

Bersempena dengan itu, buku setebal 164 yang memuatkan 11 sehingga 12 bab yang ditulis oleh Siti Rohayah Attan serta Noraini Abdul Razak itu telah pun dilancarkan di Hotel Grand Hyatt Kuala Lumpur pada pagi semalam.

Menariknya, pelancaran buku tersebut telah diadakan sempena hari ulang tahun kelahiran Rosmah Mansor yang ke-61 serta telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Mulia Sultan Pahang, Tuanku Sultan Hj Ahmad Shah Al-Musta'in ibni Almarhum Sultan Abu Bakar.



Menurut Pengerusi YAPM, Tuan Haji Shamsulbaharin Ludin, idea untuk menerbitkan buku setebal 164 tersebut timbul selepas dia bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Rosmah sendiri di London pada 14 Mei 2012.

"Dalam pertemuan tersebut, saya menyedari banyak sebenar perkara-perkara yang bertentangan dengan apa yang diperkatakan terhadap Datin Seri Rosmah selama ini. Maka dari situ, saya memulakan gerak kerja untuk menerbitkan biografi Rosmah Mansor ini dengan bantuan 2 orang penulis iaitu Siti Rohayah Attan serta Noraini Abdul Razak.

"Penulisan buku ini telah dihasilkan menerusi wawancara bersama Rosmah sendiri serta beberapa orang yang pernah mengenali Rosmah dari zaman persekolahannya hinggalah setelah dia bergelar wanita pertama Malaysia.

"Alhamdulillah, buku ini telah pun selesai disiapkan. Kini ia sedang menunggu untuk direbiu oleh pihak atasan dan Insya Allah, jika tiada halangan, buku ini akan menemui pasaran pada penghujung Januari depan," katanya kepada murai.com.my.

Menurut Shamsulbaharin lagi, ada di antara fakta yang terdapat di dalam buku ini yang tidak pernah diceritakan kepada sesiapa pun sebelum ini dan ini merupakan papasarn hidup sebenar Datin Seri Rosmah Mansor dari zaman kanak-kanak hingga kini.

"Kisah Datin Seri belajar di Koleh Tunku Kursiah Negeri Sembilan, misalnya tentunya antara pengalaman yang menarik perhatian ramai kerana ia bakal memaparkan alam kampu beliau dan seterusnya memasuki alam pekerjaan.

"Begitu, kandungan utama sudah tentu kisah perkahwinan Datin Seri Rosmah Dengan Datuk Seri Najib dan setreusnya mengharungi cabaran sebagai isteri kepada seorang Menteri Kabinet, selepas itu Timbalan Perdana Menteri dan kini isteri kepada Perdana Mneteri.

"Malah terdapat juga topik penglibatan beliau dalam membantu masyarakat terutamanya dalam usah agigih beliau membangunkan program Permada Negara, penglibatan dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), selain penglibatan belia dalam program di peringkat antarabangsa.

"Yang paling penting, buku ini diharapkan dapat membantu menjawab pelbagai tohmaha yang dilemparkan terhadap beliau, selain sebagai antara usaha kecil daripada pihak kami melalui buku ini untuk memasyarakatkan Datin Seri.

"Dengan terbitnya buku ini, masyarakat akan mendapat gambaran sebenar tentang siapa Datin Seri Rosmah dan diharapkan dapat membantu menangkis pelbagai tohmaha yang dilemparkan terhadap beliau selama ini," katanya.

Perkara lain yang turut disentuh di dalam buku yang turut memuatkan pelbagai gambar lama dan terkini Datin Seri Rosmah Mansor adalah penglibatan beliau dalam Bakti sejak dari dulu hingga sekarang.

Sempena majlis memperkenalkan buku Rosmah Mansor itu, satu pengkisahan mengenai Datin Seri dibacakan penulis tersohor negara, Puan Khadijah Hashim.

Penyanyi Misha Omar pula mempersembahkan sebuah lagu yang dicipta khusus untuk Datin Seri Rosmah berjudul Wanita Perdana yang mana lagunya telah dicipta oleh komposer Datuk Suhaimi Mohd Zain atau Pak Ngah serta liriknya oleh Rosminah Tahir.

Jawab dorang Datin Seri jangan tak jawab, biar persoalan dorang terjawab tapi suruh dorang tu beli sorang satu la kalau beli satu pastu nak share2 dan nak kondem2 baik tak payah, cakap kat dorang Datin Seri, kalau nak jadi pengkritik sekalipun perlu la ada modal, janagn jadi pengkritik sengkek.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers