Noraniza Idris berdikir lagi



MALAM ini dan esok, Noraniza akan berdikir di Istana Budaya,







RATU Etnik, itu gelaran kepada penyanyi bersuara lunak, Noraniza Idris, 42. Bukan sekadar mempertahankan gelaran itu di persada nyanyian tanah air menerusi genre irama serta wajah persembahan yang ditampilkan, misi dan visi Noraniza sebenarnya lebih daripada itu.


Meletakkan irama tradisi dan budaya Melayu sebagai asas perjuangan seninya, dia tidak berasa terkilan jika harus menunda agenda peribadi. Merah darah nyanyiannya tidak pernah pudar namun dia harus mendahulukan khidmat kepada masyarakat. Dia sanggup memberi laluan kepada program Akademi Tatih Seni Malaysia (Akademi Latihan Kesenian Malaysia) dan meletakkan jadual pembikinan album terbaharunya, Primadona pada kedudukan kedua.


"Saya bahagia dengan pengorbanan yang dilakukan. Kalau ikutkan hati, seboleh-bolehnya saya mahu mendahulukan pembikinan album tetapi saya pilih untuk menjalankan program Akademi Tatih Seni Malaysia terlebih dahulu," katanya yang tidak pernah mati idea untuk menyemarakkan kecintaan seni tradisi kepada generasi baharu.


"Saya sedar kedudukan irama tradisi atau etnik kreatif ketika ini agak sepi di radio. Saya ambil situasi itu sebagai cabaran. Sebab itu saya gagah untuk menjayakan program anjuran Kementerian Belia dan Sukan ini. Program ini adalah atas kerjasama dengan syarikat Noraniza Idris Venture Sdn. Bhd., untuk menjalankan aktiviti kesenian.


"Buat masa ini, kami sedang menjalankan program Mesra Belia 1 Felda 1 Malaysia yang berlangsung di Kemaman, Terengganu selama enam minggu. Program itu melibatkan 60 persatuan belia dari Kemaman. Insya-Allah ia bakal dilanjutkan ke seluruh negara," katanya yang memasukkan elemen ekonomi negara, kerjaya seni dan pembangunan serta sejarah kesenian sebagai modul asas program yang dijalankan.


Leka bercerita tentang misi seni yang belum selesai, ibu kepada Mohd. Alif Haikal, 21, dan Mohd. Alfeq Haikal, 17, yang ditemani suaminya, Jeffri Hudi turut berkongsi satu lagi agenda seni peringkat nasional yang disertai.


Hari ini dan esok, penyanyi yang pernah diberi penghormatan sebagai wanita pertama yang mempelopori pop tradisional itu akan menjayakan Ekstravaganza Dikir: Segalanya Dikir! di Istana Budaya. Program sempena Festival Muzik Kuala Lumpur 2012 (FMKL) anjuran Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negara (JKKN) itu turut menampilkan penyanyi tersohor lain seperti Jimmy Palikat, Awie (Wings), Sabri Yunus, Halim Yazid, Roy Kapila, Azlan, Alif Satar, Bob Yusof, Hazama, Ziana Zain dan Jamal Abdillah.


Besar hati dengan kelainan FMKL tahun ini, Noraniza turut lega kerana usaha mengangkat seni tradisi semakin diperluas menjadi acara nasional.


"Paling membuatkan saya teruja ialah penglibatan 500 pendikir termasuk pemuzik atas satu pentas untuk mengiringi persembahan penyanyi. Saya tidak boleh memberikan gambaran yang nyata tetapi keunikan persembahan persembahan kali ini tidak harus dilepaskan. Saya juga lega kerana suami tidak menghalang saya meneruskan karier nyanyian.


"Bagi saya sendiri, gabungan penyanyi rock, pop dan saya sendiri bersama ratusan pendikir itu nanti akan menjadi satu pengalaman yang cukup mahal. Konsert itu juga semestinya satu pengalaman baharu kepada saya dan semua yang terlibat," katanya yang memilih dua buah buah lagu, Hala Timur dan Dikir Puteri untuk dipersembahkan sepanjang dua malam konsert.


Tiket-tiket berharga RM20 hingga RM60 untuk menyaksikan Dikir Ekstravaganza malam ini dan esok masih boleh didapati di Istana Budaya atau hubungi talian 03-4147 8600 untuk maklumat lanjut.


Hmm harga tiket-tiket konsert sampai harga RM300 pun boleh mampu beli, kuliah agama tiket free je kat Masjid-masjid berdekatan  jugak yang culas nak pegi.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers