PAC mendapati kekurangan pada perkara-perkara yang berkaitan dengan NFCorp



KUALA LUMPUR (Jun 26, 2012): Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) telah menemui "cukup nombor" kelemahan dalam prosedur operasi standard (SOP) dua kementerian mengenai perkara-perkara yang berkaitan dengan Perbadanan fidlot kontroversi Nasional (NFCorp).



Pengerusi PAC Datuk Seri Azmi Khalid berkata bahawa antara kelemahan dalam SOP Kewangan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani termasuk dalam memberi arahan, dan wakil-wakil dan pegawai-pegawai daripada kementerian tidak mempunyai pengetahuan apabila ia datang kepada tanggungjawab mereka sebagai lembaga ahli daripada NFCorp.


"Mereka (kementerian) melantik pegawai-pegawai mereka sendiri untuk duduk di papan NFCorp dan saya tidak tahu jika mereka (pegawai) yang diberikan petunjuk yang betul tetapi apa sahaja yang kami terserempak ... ia berbunyi seperti SOP (tidak) yang dieja dengan betul keluar.


"Pegawai-pegawai yang mewakili kementerian tidak perlu tahu bagaimana untuk menjadi lembaga pengarah.


"Mungkin mereka tahu tanggungjawab mereka tetapi tindakan untuk memastikan prosedur yang betul diikuti telah kurang," kata Azmi pada sidang media selepas mesyuarat hari ini jawatankuasa.


Beliau berkata Akta Syarikat (1965) mempunyai peraturan yang sangat khusus dan telah menyatakan tanggungjawab tertentu bahawa seorang pengarah syarikat perlu tahu atau memahami.


Rakan-rakan PAC ahli Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara) menjelaskan bahawa di kalangan SOP bagaimana perjanjian telah disediakan, proses kelulusan, memantau laporan projek, dan peranan pengarah dalam syarikat-syarikat.


Apabila ditanya mengenai peranan wakil-wakil dari kedua-dua kementerian yang telah dilantik sebagai pengarah di NFCorp apabila ia datang kepada pengeluaran dana bagi pelbagai projek, Azmi enggan mengulas.


Beliau berkata bahawa jawatankuasa itu telah meminta Ketua Audit untuk melihat dokumen-dokumen tertentu, kerana terdapat perkara-perkara yang memerlukan penjelasan yang lebih.


Isu NFCorp telah datang di bawah penelitian selepas Laporan Ketua Audit Negara 2010, yang menonjolkan kegagalan untuk memenuhi sasaran pengeluaran daging lembu tahunan yang telah ditetapkan oleh kerajaan.


Syarikat diuruskan oleh bekas Menteri  Wanita, Keluarga , dan Pembangunan Masyarakat , Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil suami, Datuk Dr Mohamad Salleh Ismail, telah dituduh menyalahgunakan pinjaman RM250 juta kerajaan lembut untuk perbelanjaan yang tidak berkaitan.


Mohamad Salleh, 64, telah didakwa dengan dua tuduhan pecah amanah (CBT), dan dua tuduhan melanggar Akta Syarikat melibatkan sejumlah RM49.7 juta.


Tudia lah bila kuasa ada didalam gengaman, duit dan pangkat di megah, kerja mula tungang-langang, pecah sana pecah sini.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers