Tiada tarikh akhir siasat 1MDB – Nancy Shukri

Tiada tarikh akhir siasat 1MDB – Nancy Shukri
Memandangkan kes ini melibatkan ramai saksi dan dokumen termasuk yang berada di luar negara, maka tiada jangka masa tertentu yang ditetapkan untuk penyelesaian kes 1MDB.

Tiada tempoh akhir yang ditetapkan oleh Pasukan Petugas Khas untuk menyiasat isu berhubung syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nancy Shukri berkata, pasukan itu masih lagi dalam proses melengkapkan siasatan dan perkara itu akan hanya selesai setelah keterangan kesemua saksi dirakam serta dokumen berkaitan diperolehi.

“Memandangkan kes ini melibatkan ramai saksi dan dokumen termasuk yang berada di luar negara, maka tiada jangka masa tertentu yang ditetapkan untuk penyelesaian kes itu,” katanya menerusi jawapan bertulis kepada Datuk Zainudin Ismail (BN-Jelebu) pada Isnin.

Zainudin dalam soalannya meminta penjelasan menteri mengenai status terkini siasatan yang dibuat Pasukan Petugas Khas yang ditubuhkan Peguam Negara bagi menyiasat kes 1MDB dan tarikh laporan itu dijangka dapat diselesaikan.

Beliau juga turut mempersoal jikalau hasil siasatan tersebut akan dibentang di parlimen atau sebaliknya.

Menurut Nancy, perkara itu hanya akan diputuskan oleh Peguam Negara sebaik siasatan 1MDB selesai.

“Hasil siasatan Pasukan Petugas Khas itu akan dikemukakan kepada Peguam Negara untuk tindakan lanjut,” katanya ringkas.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers