Siasatan dakwaan Mashitah bahawa Quran dibakar selesai

Siasatan dakwaan Mashitah bahawa Quran dibakar selesai
Polis memandang serius perkara-perkara berkaitan hasutan terutamanya yang melibatkan sensitiviti kaum dan agama tanpa mengira status orang yang terlibat.

Siasatan berhubung dakwaan Ketua Wanita Umno Baling, Dr Mashitah Ibrahim bahawa seorang individu berbangsa Cina di Alor Setar bertindak membakar Al-Quran dalam satu upacara sembahyang berjaya diselesaikan oleh polis.

Menteri Dalam Negeri Dr Ahmad Zahid Hamidi, dalam jawapan bertulisnya kepada Ahli Parlimen Alor Setar, Gooi Hsiao-Leung, berkata, siasatan itu telah dirujuk kepada Peguam Negara (AG) pada 5 Februari.

“Sebanyak 10 laporan polis telah dibuat oleh pelbagai pihak sebagai menentang kenyataan yang dibuat oleh suspek (Mashitah).

“Siasatan telah dijalankan berdasarkan Laporan Sentul 20032/2015 bertarikh 5 Disember 2014 di bawah Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan yang melibatkan kenyataan-kenyataan yang boleh membawa kerosakan awam,” kata Zahid.

Gooi dalam soalannya meminta Zahid mendedahkan tindakan lanjut yang telah diambil oleh Peguam Negara bersama-sama kertas siasatan yang dikemukakan oleh pihak polis berikutan kenyataan kontroversi Mashitah.

“Polis memandang serius perkara-perkara berkaitan hasutan terutamanya yang melibatkan sensitiviti kaum dan agama tanpa mengira status orang yang terlibat. Siasatan akan dilakukan berdasarkan laporan secara adil,” kata Zahid.

Pada Perhimpunan Agung UMNO yang lalu (26 November 2014) Mashitah dilaporkan mendakwa seorang individu berbangsa Cina bertindak membakar al-Quran di Kedah dan menggesa perwakilan Wanita Umno untuk bersuara.

Beliau berkata, Islam dan keistimewaan orang Melayu sentiasa dicabar.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers