Ucapan penggulungan Muhyiddin: MT akan putuskan

Ucapan penggulungan Muhyiddin: MT akan putuskan
Perlembagaan parti tidak menyatakan ucapan penggulungan mesti dilakukan oleh Timbalan Presiden dan Naib-naib Presiden

Tiada dalam Perlembagaan UMNO yang mewajibkan Timbalan Presiden dan Naib-naib Presiden membuat ucapan penggulungan pada hari terakhir Perhimpunan Agung UMNO.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, memadai jika hanya Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat ucapan penggulungan.

Bagaimanapun, katanya, beliau menyerahkan sepenuhnya kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk membuat keputusan.

“Dalam Perlembagaan tiada tertera yg mengatakan si polan (orang) ini kena bercakap.

“Saya lihat kebanyakan, bertahun-tahun saya jadi Setiausa Agung dan Setiausaha Kerja dulu, ucapan penggulungan jadi medan untuk siapa bercakap paling terbaik. Ini sebenarnya tak baik untuk parti.

“Bagi saya yang sepatutnya berucap seorang sajalah. Presiden (Najib)… tak perlu orang lain…(Tapi) terserah pada Presiden dan juga Majlis Tertinggi untuk putuskan,” katanya dalam satu sidang media selepas merasmikan Majlis Konvensyen Kebangsaan Kesejahteraan Sosial Komuniti Bandar: Ke Arah Pengukuhan Agenda Berpaksikan Rakyat di Hotel Istana.

Beliau diminta mengulas desas-desus yang mendakwa Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan dibenarkan membuat ucapan penggulungan.

Sebelum ini, Majlis Tertinggi UMNO mengumumkan Timbalan Presiden tidak perlu merasmikan persidangan sayap-sayap UMNO sempena Perhimpunan Agung UMNO.

Ku Nan berkata, isu melibatkan ucapan perasmian sayap-sayap UMNO dan ucapan penggulungan tidak dilihat sebagai satu keperluan berdasarkan Perlembagaan parti.

“Pada saya ni bukan satu keperluan dalam Perlembagaan.

“Saya akan buat perubahan-perubahan yang tidak perlu dalam Perlembagaan macam mana yang dilakukan untuk persidangan sayap.

“Apa yang penting adalah PAU 2015 kali ini dapat dijalankan dengan baik,” katanya.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers