Bekas pegawai diplomatik mengaku salah melakukan serangan seksual

Bekas pegawai diplomatik mengaku salah melakukan serangan seksual
Muhamad Rizalman berhadapan hukuman penjara maksimum tujuh tahun penjara.

Bekas Pegawai Diplomatik, Mohamed Rizalman Ismail mengaku salah atas tuduhan membuat serangan seksual terhadap seorang wanita warga New Zealand tahun lalu.

Dia yang bertugas di bahagian ketenteraan di Kedutaan Malaysia di sini mencetuskan kontroversi apabila pulang ke Malaysia untuk mendapatkan imuniti diplomatik.

Dia bagaimanapun telah diekstradisi dan dihadapkan ke mahkamah dan didakwa melakukan cubaan merogol dan pecah rumah.

Bagaimanapun, Rizalman hanya didakwa dengan satu tuduhan iaitu melakukan serangan seksual terhadap mangsa, Tania Bilingsley , selepas tertuduh berumur 39 tahun itu mengaku salah di mahkamah selepas perbicaraan yang bermula Isnin lalu.

Dalam perbicaraan itu, peguam Rizalman, Donald Stevens mendakwa tertuduh mengalami tekanan mental tetapi alasan itu dibantah oleh pihak pendakwaan.

Mengikut fakta kes,kejadian berlaku pada 9 Mei tahun lalu di rumah wanita terbabit yang berdekatan dengan Pejabat Kedutaan Malaysia.

Rizalman yang tidak memakai seluar cuba menyerang wanita itu dan berlaku pergelutan sebelum wanita berjaya menelefon polis.

Steven berkata, Rizalman memberitahu polis, dia dan mangsa telah keluar bersama untuk menonton wayang sebelum kejadian serangan itu tetapi tidak dinyatakan sama ada mangsa keluar secara rela atau dipaksa.

Undang-undang New Zealand menetapkan hukuman maksimum penjara tujuh tahun bagi kesalahan melakukan serangan seksual.

Hakim David Collins menetapkan Jumaat ini untuk mendengar sebarang pertikaian mengenai kes itu sebelum menjatuhkan hukuman.

Sekiranya tertuduh dijatuhkan hukuman tahanan dalam rumah, dia mungkin dibenarkan menjalani hukuman itu di Kedutaan Malaysia di sini.

– AFP


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers