Kuantan bakal berdepan banjir lumpur bauksit

Kuantan bakal berdepan banjir lumpur bauksit
Fuziah Salleh khuatir hujan yang semakin kerap berikutan musim tengkujuh berpotensi memburukkan keadaan semasa di Kuantan dengan banjir lumpur tercemar daripada aktiviti bauksit.

Semua aktiviti perlombongan bauksit di Kuantan perlu digantung operasinya sebelum keadaan menjadi lebih parah.

Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh membuat gesaan itu kepada Putrajaya berikutan musim tengkujuh yang dihadapi sekarang berkemungkinan besar boleh menyebabkan risiko banjir yang membawa air tercemar lumpur bauksit memasuki kediaman penduduk kawasan terlibat.

Berkongsi sebuah imej gambar foto yang menunjukkan dinding pada kolam kawasan perlombongan bauksit yang retak, Fuziah khuatir kerosakkan itu boleh menyebabkan air lumpur merah mengalir keluar dari tapak perlombongan ke kawasan perumahan.

“Ia adalah gambar sebuah kolam perlombongan bauksit yang tercemar dengan lumpur.

“Dinding penghalang kolam perlombongan didapati retak pada awal pagi Ahad pukul 2:45 pagi, kira-kira empat jam selepas hujan lebat pada hari malam Sabtu, jam 10 malam.

“Ini menyebabkan lumpur toksik yang mengandungi zarah logam berat memasuki rumah-rumah di kawasan sekitar,

“Yang menyedihkan ialah kawasan perlombongan itu beroperasi secara sah dengan kelulusan undang-undang,” katanya.

Fuziah juga tidak menolak situasi sebenar jauh lebih buruk daripada yang dilapor kerana ia tidak termasuk tapak perlombongan haram yang lebih banyak beroperasi di sekitar kawasan itu.

“Bagaimana pula dengan lombong haram? Mereka berada di luar kawalan,” kata sambil mengingatkan bahawa ini adalah permulaan musim tengkujuh.

Oleh yang demikian, Fuziah menyeru kerajaan negeri supaya membuat pemberhentian sementara semua aktiviti perlombongan di kawasan tersebut sehingga lombong dibaiki sepenuhnya.

“Kita bernasib baik kerana hujan telah berhenti semalam. Cuba bayangkan apa yang akan berlaku jika hujan berterusan selama 4 hari?” soal beliau.

Kerajaan Persekutuan juga diminta bertindak seadilnya dengan menggantung lesen eksport perdagangan syarikat-syarikat perlombongan sehingga satu undang-undang peraturan alam sekitar dibuat.


Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers